Beslutat – EU mjukar upp skärpning av regler för utsläpp

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 maj 2025

I år skärptes gränsvärdena för hur mycket koldioxid nya bilar som säljs i EU får släppas ut, från tidigare 116 gram per kilometer till 93,6 gram. Men nu har EU-parlamentet röstat ja till kommissionens förslag om att göra reglerna mer flexibla. I praktiken innebär det att de nya målen måste uppnås först 2027. Överskrider en tillverkare gränsen ett år kan det jämkas ut med ett annat. Förslaget röstades igenom med stor majoritet, 458 ja-röster och 101 nej-röster.

Trots att skärpningen av gränsvärdena varit kända i flera år kom det under förra hösten hård kritik mot det från flera biltillverkare samt deras intresseorganisation ACEA. Dåvarande ordförande för ACEA, Renaultchefen Luca de Meo, menade att bilindustrin kommer åka på 15 miljarder euro i böter. Orsaken är att om gränsvärdet överskrids måste tillverkarna betala böter som uppgår till 95 euro per gram som överstiger gränsvärdet för varje såld bil. För att sänka det samlade utsläppen från alla bilar som säljs under ett år måste tillverkarna öka andelen elbilar i sin försäljning.

Summan på 15 miljarder euro kritiserades senare i en rapport av lobbyorganisation Transport & Environment, som menade att den kom från en felaktig uträkning och att biltillverkarna knappast kommer behöver betala några böter alls. Oavsett vem som räknat rätt, diskussionen var igång och i verkligheten var bilindustrin splittrad. Bland annat Volvo Cars och jättekoncernen Stellantis uttalade sig emot att ändra på reglerna. De ansåg sig klara de nya gränsvärdena genom att ha investerat och satsat på att göra det. En ändring skulle då vara orättvist och ge en fördel till de tillverkare som inte investerat för att nå målen.

Beslutet att gränserna för utsläpp fortsätter att sänkas för att vara noll år 2035 har inte ändrats. Från det året får alltså endast utsläppsfria nya personbilar säljas inom EU, vilket i praktiken innebär att endast nya elbilar kan säljas.

Annons: