/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FLaddbild-2024-01.jpg)
Bilimportörer anklagas – tjänat miljoner på klimatbonus
Carl Undéhn
18 feb 2025
Fram tills att klimatbonusen togs bort över en natt hösten 2022 gick det att få upp till 70.000 kronor i bidrag vid köp av en elbil. Från att bonusen infördes 2018 delade staten enligt uppgift ut totalt 22 miljarder kronor till köp av elbilar och laddhybrider. Pengar som inte alltid gick till att öka antalet elbilar på svenska vägar, visar en granskning från Sydsvenskan.
En bilhandlare i Malmö anklagas för att ha dragit in 14 miljoner kronor genom utbetalningar av klimatbonus för bilar som sedan snabbt såldes vidare till utlandet. Även handlare på andra håll i landet ska ha tjänat miljonbelopp. Det trots att reglerna slog fast att bilar som tilldelades klimatbonus måste vara registrerad i Sverige under minst sex månader. Och även efter de sex månader exporterades många bilar från Sverige. Enligt siffror från Trsfikanalys ska det handla om 67.000 fordon.
Att klimatbonus har utnyttjats på fel eller olagligt sätt är inget unikt för Sverige. På europas största bilmarknad Tyskland fanns fram till slutet av 2023 en klimatbonus för elbilar. Enligt en studie från Center of Automotive Management (CAM) i Gladbach betalade tyska staten under 2021 och 2022 ut totalt 610 miljoner euro – 6,8 miljarder kronor – till elbilar som direkt exporterades till utlandet. Bland annat ska var fjärde Tesla som under de åren såldes i Tyskland ha exporterats till Danmark.