Billigare och snabbare laddning – Xpeng visar ny plattform
Carl Undéhn
17 apr 2023
Efter några års uppehåll på grund av lockdown drar bilsolongen i Shanghai till slut igång igen den här veckan. Flera premiärer från både kinesiska och europeiska biltillverkare står på programmet.
Redan innan salongen öppnar har kinesiska Xpeng presenterat sin nya elbilsplattform SEPA 2.0 som ska användas för kommande modeller.
Det handlar då om modeller i vitt skilda segment som sträcker sig från sedaner och kombis över suvar till pickuper. Den första modellen att använda den nya plattformen blir modellen G6, som ska visas under bilsalongen i Shanghai i veckan.
Förutom att vara förberedd för 800-voltsteknik för snabb laddning ska SEPTA 2.0 även göra det möjligt för Xpeng att sänka kostnaderna med 20 procent vid tillverkning.
Snabb laddning fick vi också redan i den nuvarande modellen Xpeng G9, som kan ladda med upp till 300 kW. Inför premiären på den kinesiska marknaden talades det till och med om en laddeffekt på upp till 480 kW. För det måste du hitta en av Xpengs egna snabbladdare S4 för att få ut så hög effekt.
Med den nya plattformen uppger Xpeng att laddeffekten ska höjas med 50 procent.
SEPA 2.0 gör att Xpeng kan integrera batterierna direkt i karossen, vilket ska ge både mer säkerhet och möjligt att höja energidensiteten i batteripaketen.
Även tekniken för både för självkörning både bli billigare och lovas ta ett kliv framåt med den nya plattformen. Redan i år är målet att du ska behöva ta kontroll över fordonet mindre än en gång per 100 mil vid motorvägskörning.