Elbilen logo Meny

BMW bekräftar liten serie av X5 med vätgasdrift

Hittills har BMW inte riktigt omfamnat vätgas och bränsleceller. Istället har man lagt i en högre växel i satsningen på batteridrivna bilar. Men till skillnad från andra tillverkare som Volvo och Volkswagen har BMW inte helt avfärdat tekniken för personbilar. Den tyska tillverkaren hör istället till den lilla skaran med Hyundai och framförallt Toyota som fortsätter satsa på vätgas.

Nu bekräftas att den redan visade konceptversionen av X5 med bränsleceller ska börja att serietillverkas nästa år. BMW i Hydrogen NEXT, som modellen kallas, ska även utrustas med den femte generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive, alltså samma som sitter i det mindre syskonet iX3 samt kommande modell i4.

I bilens botten sitter två vätgastankar med ett tryck på 700 bar och plats för sex kilo vätgas. Det ska enligt BMW ska ”garantera lång räckvidd vid alla väderförhållanden”, utan att ange någon exakt räckvidd.

Drivning sker på bakhjulen och effekten anges till 374 hästkrafter.

Tillverkningen av BMW i Hydrogen NEXT drar igång 2022. Men den ska endast byggas i en liten serie och exakt hur många det handlar om avslöjas inte.

Det hela beskrivs som ett pilotprojekt för utvärdera tekniken. Bilarna ska testas på offentliga vägar som en del i BMW:s planer på att ha ett komplett modellprogram med bränsleceller till 2030.

BMW beskriver vätgas som ett viktigt verktyg för att nå klimatmålen i Parisavtalet. De hänvisar också till EU:s satsning på en hållbar industri där så kallad ”grön vätgas”, alltså vätgas som tagits fram med förnyelsebar energi, spelar en avgörande roll.

Men ännu har de inga planer på att erbjuda BMW i Hydrogen NEXT till de stora massorna. Bristen på möjligheten att tanka samt att grön vätgas ännu spelar en marginell roll och är dyrt anges som orsaker.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-05-03