BMW lanserar sportversion av elsuven iX

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 jan 2022

BMW:s senaste elsuv iX finns redan idag i versionerna xDrive40 och xDrive50. De bjuder båda på fyrhjulsdrift och med xDrive50 får du inte mindre än 523 hästkrafter (läs vår provkörning av BMW iX här).

Om det inte räcker har BMW nu presenterat den sportigare versionen iX M60. Med ett ”M” i modellnamnet handlar det alltså om prestanda och det är precis vad iX M60 bjuder på. Också här hittas en elmotor på varje axel, men effekten har nu skruvats upp till totalt 619 hästkrafter.

Utöver det finns ett sportläge som gör det möjligt att höja vridmoment till 1 015 Nm, en rejäl ökning från vridmomentet på 765 Nm hos ix xDrive50.

M-emblem, så klart

Om inte det räcker bjuder iX M60 också på funktionen ”launch control” där vridmomentet höjs tillfälligt ännu mer till 1 100 Nm. Med det tar det 3,8 sekunder att komma från 0 till 100 km/h. Det går också att köra riktigt fort med bilen som har en toppfart på 250 km/h.

Drivningen sker med den femte generationen av BMW:s elmotorer som enligt tillverkaren är mer effektiv än tidigare. Förbrukningen anges till mellan 2,47 och 2,17 kWh per mil och räckvidden är 56,6 mil enligt WLTP. Trots att det handlar om en högbyggd bil som BMW inte kallar suv utan SAV (Sports Activity Vehicle) är luftmotståndet förhållandevis lågt med ett cd-värde på 0,26.

Men även med det och den senaste generationen drivlina suger effekten alltå en del kraft ur batteriet. Räckvidden sjunker därför med 6,5 mil jämfört med iX xDrive50.

Batteriet är nämligen samma på 111,5 kWh som kan snabbladdas med 200 kW och gör det möjligt att trycka in ström för 15 mils räckvidd på tio minuter.

På insidan hittas BMW:s böjda ”curved display” som känns igen från både i4 och de andra versionerna av iX. Den som väljer till inredningen Suite får även läder på stolarna, instrumentpanelen och i dörrsidorna samt inslag av guld. Bagageutrymmet rymmer 500 liter, men någon frunk finns inte. Om BMW inte har ändrat designen från övriga versioner av iX går det inte heller här att öppna motorhuven själv.

När det kommer till utrustning lovar BMW att iX M60 kommer med ”det mest omfattande utbud av standardutrustning som BMW någonsin erbjudit,” vad gäller assistanssystem och ”andra innovationer”, utan att gå in på detaljer. BMW iX M60 är också utrustad med sensorer för att längre fram kunna erbjuda självkörning på nivå 3.

BMW iX M60 lanseras i juni och svenskt pris och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!