BMW planerar storskalig tillverkning av vätgasbilar från 2025
Carl Undéhn
15 aug 2022
Vätgasbilarna Toyota Mirai och Hyundai Nexo ser ut att vara på väg at få konkurrens av BMW. Den tyska tillverkaren ska snart börja tillverka en liten serie av suven X5 med bränsleceller, som då får namnet iX5 Hydrogen. Innan årets slut ska de första exemplaren börja levereras till kund.
Men enligt en intervju med japanska affärstidningen Nikkei säger BMW:s försäljningschef Pieter Nota att den småskaliga tillverkningen kan växa till riktigt serietillverkning från 2025.
Det skulle då ske i samarbete med Toyota, som är den biltillverkare som satsar mest på vätgas för personbilar. Det är också Toyota som står för de bränsleceller som BMW använder för iX5 Hydrogen.
Om den planerade serietillverkningen också handlar om just iX5 Hydrogen eller någon annan modell är oklart. Enligt Pieter Nota ska det i alla fall handla om en större modell.
– Vi ser att bränslecellstekniken är särskilt relevant för större suvar, säger han till Nikkei.
BMW vill öka försäljningen av elbilar rejält under kommande år. 2025 lanseras nästa generations elbilar under namnet ”Neue Klasse” och 2030 ska hälften av försäljningen utgöras av eldrivna modeller. Samtidigthåller BMW fast vid en flexibel lösning med olika drivlinor för samma modell.
Att även bränsleceller kan få spela en roll i mixen bekräftade chefen Oliver Zipse för några veckor sedan.
– Vätgasens roll i den individuella mobiliteten behöver också omvärderas. Vi anser att vätgas är den pusselbit som saknas och som kan komplettera elektromobilitet på platser där batterielektriska drivlinor inte kan få fotfäste, sa Oliver Zipse då.