BMW presenterar nya instegsmodellen iX1 – ersätter BMW i3 i höst
Carl Undéhn
1 jun 2022
I sommar upphör tillverkningen av BMW:s idag klassiska elbil i3 som först såg dagens ljus 2013. Ersättaren har vuxit en del och heter BMW iX1, en kompaktsuv på 4,5 meter som vi känner igen sedan tidigare med förbränningsmotor som BMW X1.
När det i oktober i år är dags för en ny generation erbjuder BMW i en rad olika alternativ – och även med eldrift som iX1.
Den eldrivna versionen ska komma ”omedelbart” efter de fossildrivna versionerna och blir då instegsmodellen bland BMW:s eldrivna bilar.
Först ut är versionen BMW iX1 xDrive30 som kommer med fyrhjulsdrift från två elmotorer som levererar en total effekt på 272 hästkrafter och ett vridmoment på 494 Nm. Med en tillfällig boost kan effekten höjas till 313 hästkrafter och 0–100 km/h går på 5,7 sekunder.
Effektmässigt slår BMW:s kompaktsuv alltså inte till exempel den fyrhjulsdrivna versionen av konkurrenten Volvo XC40 Recharge. Den bjuder på 408 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 4,9 sekunder.
Precis som i BMW iX och BMW i4 sitter den femte generationens elektriska drivlina i den nya elsuven iX1. På insidan går det också att välja till samma ”Curved Display” som i sina större eldrivna syskon.
Batteripaketet är på 64,7 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 43,8 mil. Förbrukningen anges som lägst till 1,73 kWh per mil.
Vid snabbladdning klarar den upp till 130 kW och kan då ladda till 80 procent på under en halvtimme. Ombordladdaren är på 11 kW och att ladda batteriet fullt hemma ska ta 6,5 timme. Det går också att köpa till en ombordladdare på 22 kW, som kortar laddtiden till 3 timmar och 45 minuter.
Som en utpräglad stadsbil har BMW satsat lite extra på att återvinna energi genom bromsregenerering. I de flesta fall när du trycker på bromsen i stadstrafik är det i stället elmotorn som bromsar för att ladda batteriet.
Bagaget rymmer 450 liter och släpvikten anges till 1,2 ton.
Priset för BMW iX1 xDrive30 börjar från 610 000 kronor och går att beställa redan nu.