BMW visar upp framtidens bil
Patrick Ekstrand
17 sep 2018
BMW har visat upp ett nytt koncept, en bil som är eldriven, uppkopplad och självkörande. Såväl Volvo som Mercedes har de senaste veckorna visat upp sina framtidsvisioner med liknande egenskaper, men i det här fallet finns en säljstart. Planen är att I-Next ska finnas på marknaden 2021.
Precis som så många andra biltillverkare tror BMW stenhårt på så kallade crossovermodeller. Embryot till just den här föddes redan 2007 och arbetet resulterade senare i BMW i3. Bilen för 2020-talet ser onekligen ut lite som en något mer mogen och sofistikerad i3.
Eller för att citera säljsnacket i den pressrelease som företaget har skickat ut: ”BMW Vision iNEXT präglas av elegans och självförtroende med kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler. Noterbara detaljer är kameror i stället för sidospeglar och touch-känsliga ytor i stället för vanliga dörrhandtag.”
Förutom avsaknaden av avgasrör finns ytterligare detaljer som skvallrar om att det inte handlar om någon gammelbil. Backspeglarna är utbytta mot kameror, vilket både ger designern större handlingsfrihet och minskar luftmotståndet. Risken att smälla i något med backspeglarna försvinner också, även om BMW skulle upptäcka att deras tidsplan för när självkörande bilar kommer att kunna klara sig på egen hand är alltför optimistisk.
Företaget har också kommit underfund med vad man ska göra av grillen, som ju inte behövs när motorn inte alstrar mer värme än vridmoment. Just detta har gett många elbilstillverkare huvudbry om hur även fronten ska bli snygg, något som har resulterat i mer eller mindre estetiska lösningar. Framtidens BMW behöver en rad sensorer, teknik som med fördel kan gömmas undan i grillen. Ett designelement som BMW nog vill använda sig av även i framtiden, då den är rätt karaktäristisk för märket.
Väl bakom ratten kan föraren välja mellan två lägen: ”boost” och ”ease”. I det förstnämnda ser förarplatsen ut ungefär som i vilken bil som helst med ratt och instrumentpanel. Som namnet antyder är ease-läget lite mer tillbakalutat med en ratt som flyttar på sig så att man har lite större utrymme att bre ut sig och tänka på annat. Skärmarna i bilen visar då också mer underhållning än vad som är lämpligt när man måste fokusera på trafiken.
Oavsett inställning är bilen befriad från fysiska tryckknappar och reglage. I stället förvandlas en rad kringytor, såväl träpaneler som tygklädda inredningsdetaljer till inmatningsenheter som kan känna av och tolka förarens och passagerarnas fingerrörelser.