Elbilen logo Meny

BMW:s nya elbilar ska bli ledande på allt – även priset

2025 kommer BMW:s nästa generation elbilar och först ut är en eldriven modell av 3-serien. Även vad som beskrivs som en ”sportig suv” ska då få se dagens ljus. De nya modellerna går under samlingsnamnet Neue Klasse och även om detaljerna ännu är få har BMW flera gånger lovat något utöver det vanliga.

Och BMW-chefen Oliver Zipse fortsätter nu på samma spår. Till branschtidningen Automotive News beskriver han den kommande eldrivna 3-serien som en ”branschledande elbil”.

– Vi kommer att vara måttstock när det gäller räckvidd, laddningshastighet och pris. Glöm inte priset, sa han till tidningen.

Att just priset understryks är intressant. Men då BMW normalt inte konkurrerar med direkt låga priser är det nog i förhållande till sina konkurrenter han talar om. Något riktmärke på vad vi kan vänta oss för prislapp meddelade han inte. Exakt laddeffekt och räckvidd har inte det heller avslöjats.

BMW satsar på runda battericeller

Säkert är i alla fall att bilarna inom Neue Klasse kommer använda en ny generation batterier som kallas Gen6.

Precis som hos Tesla handlar det om cylindriska celler som ska göra det möjligt att höja energidensiteten i batteripaketet. BMW har talat om en 30 procentig ökning av både laddhastighet och räckvidd.

Rent konkret innebär det att bilar med en räckvidd på 100 mil är möjligt. Men det är inget som BMW tror att kunderna efterfrågar.

– Vi tror inte att det är nödvändigt med så lång räckvidd, sa Thomas Albrecht som leder arbetet med effektiv dynamik hos BMW till brittiska Autocar förra året.

Under elektronikmässan CES presenterade BMW konceptet i Vision Dee som sades visa teknik vi kan få se i de kommande elbilarna. Bland annat hade konceptet en head up-display som kunde projicera en bild över hela vindrutan.

BMW i Vision Dee

I övrigt var insidan av konceptet helt fritt från fysiska knappar. Oliver Zipse uppger till Automotive News att de arbetar på att reducera inslagen i inredninge. Det innefattar även pekskärmar, något som på senare år har vuxit allt mer i storlek hos de flesta biltillverkarna.

Stora skärmar menar Oliver Zipse nu ”hör till det förgångna”. BMW vill i stället satsa på röststyrning och sin stora head up-display.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-01-18