Bra betyg till Volkswagen ID.3 efter 10.000 mil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 okt 2023

Tyska bilistorganisationen ADAC har nu släppt rapporten från sitt långtest av en Volkswagen ID.3 Pro S med ett batteri på 77 kWh. Och slutresultatet visar på ett gott betyg för Volkswagens första modell elbilsplattformen MEB.

Testet innefattade åtta huvudområden och hela 300 ytterligare kriterier inom bland annat säkerhet, körupplevelse, teknik och miljöbelastning. Under testperioden kördes billen 10.000 mil och enligt Volkswagen innebar det ett hårt test för batteriet som ofta ska ha laddats till 100 procent vid snabbladdare. Normal rekommendation är att hålla batteriet inom spannet 20–80 procent för att inte slita på det.

Resultatet visar att bilens batteri efter de 10.000 milen har kvar 93 procent av kapaciteten. Med det ser det ut som att Volkswagen kan hålla vad de lovar med sin batterigaranti. Den säger, som hos de flesta andra tillverkare, att batteriet ska ha kvar 70 procents kapacitete efter åtta år eller 16.000 mil.

Inför presentationen av resultatet kom det uppgifter i tyska medier som hänvisade till testet som de menade visade på manipulation av batteriets kapacitet. Anklagelserna handlade om att Volkswagen och andra tillverkade blockerar en del av batteriets kapacitet med mjukvara.

Den kan sedan ”låsas upp” i takt med att batteriets kapacitet minskar över tid. Genom det ska tillverkarna kringgå batterigarantin och slippa de höga kostnader som ett batteribyte innebär.

ADAC, som genomförde testet, gick direkt ut och sa att de inte kunnat hitta något som tyder på manipulation. Även när hela resultatet av testet presenteras nämns inget om fusk med batteriets kapacitet.

Däremot kritiserar ADAC materialvalet på insidan och den ofta påpekade bristen att slidern för klimatanläggningen inte är bakgrundsbelyst. Just det är två detaljer som Volkswagen har pekat på att de har åtgärdat i uppdateringen av ID.3 som lanserades tidigare i år.

Vid lanseringen av ID.3 fick Volkswagen en del kritik för strulande mjukvara. Under 10.000 milatestet från ADAC fick deras ID.3 flera mjukvaruuppdateringar som de menar förbättrade saken. Bland annat lyfts navigeringen med planering av laddstopp upp som en positiv förbättring, samt att laddeffekten höjts genom mjukvaruuppdatering. Men fortfarande uppfattas systemet som långsamt och tar lång tid att starta upp.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: