Elbilen logo Meny

Branschen enas kring enklare betalning för att ladda elbil

Det ska bli enklare att betala när du laddar din elbil. I stället för att teckna olika avtal och logga in på konton ska det räcka med ett betalkort eller läsa av en QR-kod med mobilen som tar dig till en sida för att betala.

Det har Energiföretagen, Drivkraft Sverige och Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) nu enats om. Med det har tre organisationer som samlar stora delar av laddbranschen kommit fram till ett gemensamt upplägg för betalning och prissättning.

För även när det kommer till själva laddpriset ville de tre organisationerna göra det enklare. Vad det kostar att ladda ska stå tydligt och grundregeln är att priset anges per kWh. Kostnad för tiden du laddar ska endast användas i de fall det behövs för att minska risken för kö.

– Fler och fler kör elbilar, då måste också laddningen hänga med. Den här branschöverenskommelsen är viktig för att fler ska kunna ladda enklare, vid publika snabbladdningsstationer, sade energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.

En enklare process vid laddstolpen beskrivs som avgörande för att fler ska välja elbil för att Sverige ska klara de uppsatta klimatmålen. Enligt dem ska utsläppen från vägtransporter minska med 70 procent till år 2030, jämfört nivåerna 2010.

–  Vi vill göra det enklare för kunden att betala oavsett vilken operatör som äger stationen och överenskommelsen omfattar omkring 65 procent av dagens snabbladdningsstationer, säger Åsa Petterssonsom är vd för Energiföretagen Sverige.

Överenskommelsen täcker alltså inte upp alla aktörer i branschen. Till att börja med innefattas tolv stycken: E.On, Ionity, Mer, Recharge, InCharge, Göteborg Energi, Gävle Energi, Mälarenergi samt stationskedjorna ST1, Circle K, Preem och OKQ8.

Vid några av dem går det redan idag att betala för laddning direkt med betalkort. Senast vid kommande årskifte ska alla infört möjligheten.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-10