Byd-chefen: då kommer tillverkning och ”flash charging” till Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 sep 2025

Med en fabrik i Ungern var Byd den första kinesiska tillverkaren som beslutade sig för att börja tillverka bilar inom EU. Ett beslut som togs redan innan EU införde strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, men som nu alltså kommer lägligt då Byd till skillnad från andra kinesiska märken då kan sälja bilar här utan […]

Med en fabrik i Ungern var Byd den första kinesiska tillverkaren som beslutade sig för att börja tillverka bilar inom EU. Ett beslut som togs redan innan EU införde strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, men som nu alltså kommer lägligt då Byd till skillnad från andra kinesiska märken då kan sälja bilar här utan det.

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

Under en presentation vid bilmässan IAA i München meddelade europachefen Stella Li att arbetet med fabriken i Ungern går enligt plan. Tillverkningen kommer enligt henne att dra igång innan årsskiftet och den första modellen att tillverka där blir nya småbilen Dolphin Surf. En modell som ännu inte har lanserats i Sverige, men på andra europeiska marknader kostar den 3,99 meter långa bilen med en räckvidd på upp till 32 mil från omkring 250.000 kronor. Samtidigt meddelades att Byd Dolphin Surf också fått fem av fem stjärnor i krocktesterna hos Euro NCAP.

Byd Dolphin Surf blir den första modellen som Byd tillverkar i Europa.

Tidigare var det sagt att de båda modellerna Dolphin (alltså inte Dolphin Surf) och Atto3 skulle byggas i Ungern. Nu ser Byd ut att ha planerat om i produktionen och om även de tidigare nämnda modellerna kommer att byggas där återstår att se.

Tidigare i år stod också klart att Byd tar sitt prestigemärke Denza till Europa. Under IAA visas de båda shooting brake-modellen Denza Z9 GT och minibussen D9 upp, de båda modeller som väntas komma hit. Stella Li avslöjade under sin presentation att lanseringen av Denza här också innebär att Byd tar sitt megawattladdningssystem ”Flash Charging” till Europa. Det visades upp i med nya versioner av modellerna Byd Han och Tang i mars och gör det möjligt att snabbladdas med en effekt på 1.000 kW.

Här i Europa är det i stället modellerna från Denza som ska få den snabbladdande tekniken. För att de också ska ha någonstans att kunna ladda så snabbt vill Byd bygga upp till 300 megawattladdare i Europa fram till mitten av nästa år.