BYD: Femminutersladdning till Sverige nästa år

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

11 dec 2025

Den kinesiska fordonsjätten BYD stuvar om rejält i Sverige. Med en ny nationell säljorganisation, 80 återförsäljare och lanseringen av suven Sealion 7 vill man tvätta bort stämpeln som lågprismärke. Samtidigt bekräftar BYD att lyxmärket Denza och ultranabba laddstationer kommer till Sverige nästa år. BYD växer så det knakar i Europa. Framför allt i södra Europa. […]

Den kinesiska fordonsjätten BYD stuvar om rejält i Sverige. Med en ny nationell säljorganisation, 80 återförsäljare och lanseringen av suven Sealion 7 vill man tvätta bort stämpeln som lågprismärke. Samtidigt bekräftar BYD att lyxmärket Denza och ultranabba laddstationer kommer till Sverige nästa år.

BYD växer så det knakar i Europa. Framför allt i södra Europa. I Sverige har det gått trögare. Det ska nu åtgärdas, företaget genomför just nu en omfattande omstrukturering på den svenska marknaden, främst genom en egen säljorganisation.

– Vi startar vår lokala verksamhet med ett internationellt tankesätt. Vi ska bygga bilar i Europa för Europa, förklarar Maria Grazia Davino, regiondirektör för BYD, under företagets presentation i Stockholm i dag.

Ambitionen är hög. Enligt Niklas Gustafsson, försäljningschef, är målet att expandera nätverket kraftigt och ha mer än 80 återförsäljare i Sverige innan året är slut.

BYD ska finnas att köpa i hela landet, så här ser expansionsplanerna ut för nästa år.

Spjutspetsen i den nya satsningen är modellen Sealion 7, en kupé-suv som bygger på BYDs nya plattform e-Platform 3.0 (läs vår provkörning här och vårt test av bilen på racerbana här). Bilen lanseras med företagets Cell-to-Body-teknik (CTB). Toppmodellen gör 0–100 km/h på 4,5 sekunder och kan snabbladda med upp till 230 kW, vilket ger 10–80 procent laddning på 24 minuter. Priset startar på 569.900 kronor. Även flera laddhybrider ska lanseras, med räckvidd på upp till 10 mil på el.

BYD Sealion 7 – en viktig bil för BYD initialt. Företaget lanserar även flera laddhybrider, med räckvidd på upp till 10 mil i de högst utrustade specifikationerna.

Efter lanseringseventet fick Elbilen en pratstund med Maria Grazia Davino, europeisk regiondirektör för BYD, om vad som väntar härnäst för den svenska marknaden. Hon bekräftar att lyxmärket Denza är på ingång och ger sin syn på vad som krävs för att lyckas i Sverige.

Maria Grazia Davino är regiondirektör för tio euroepiska länder, däribland Sverige.

Hur ser ni på den svenska kunden och vad som krävs för att lyckas här?

– Den svenska kunden har höga förväntningar, vilket är en utmaning vi gillar. Ni kräver en bil som klarar av era temperaturer, som är rymlig och som kan balansera fritid, familj och affärsbehov. Vi erbjuder en design som är både rationell och emotionell. Säkerhet nämner jag inte ens, för det ser vi som en ren självklarhet och en basnivå för oss.

Ni gör en nystart i Sverige nu. Vad är nästa stora steg produktmässigt?

– Vi börjar försäljningen av vårt premiummärke Denza i Sverige under andra halvan av nästa år. Dessa bilar är fulla av teknik och håller en mycket hög komfortstandard. Jag tror att komfort är ett nytt krav som ökar hos kunderna.

BYD slog ju världen med häpnad nyligen med ny laddteknik, så kallad ”flash charging”, alltså med megawattladdning, med bilar som laddar på fem minuter. När får vi se det i Sverige?

– Vi kommer att introducera den tekniken i Denza-produkterna, alla versioner av dem kommer att ha kapacitet för flash charging. Vi har startat projektet för att bygga laddinfrastrukturen nu.

Kräver det att ni installerar batteripack vid laddstationerna?

– Ja, vi kommer att behöva batterier vid stationerna för att hantera effekten, men vi har en teknik som gör att det inte krävs så mycket utrymme som man kan tro. Batterierna vid stationen laddas från nätet, för att sedan kunna ge rätt effekt till bilarna. Det krävs batterier för att tekniken ska fungera.

Många förknippar kinesiska märken med låga priser och småbilar som Seagull. Hur ser strategin ut där?

– Vi ska inte marknadsföra och sälja billiga bilar. Det är inte BYD:s uppdrag. BYD är ett teknikföretag som tillhandahåller teknikprodukter. Den europeiska versionen av det du kallar Seagull, Dolphin Surf, går extremt bra, men vi tar bara hit produkter när de är anpassade för marknaden och klimatet. Klimatet är en anledning till att den inte har lanserats i Sverige.

EU:s tullar på elbilar gör det svårt att lansera billiga elbilar i Europa. Hur hanterar ni det framöver?

– Vi kommer att börja bygga bilar i Europa, i vår fabrik i Ungern. Med modellen Dolphin Surf. Men det är bara början. Vi startar från noll och kommer att accelerera produktionen mot andra kvartalet nästa år.

Kommer även battericeller att produceras i Europa?

– För tillfället är detta inte planerat. Men jag kan inte… jag menar, vi får se. Vi får se.

Det kommer mycket ny teknik från Kina, som natriumjonbatterier från CATL och solid state-batterier verkar ligga runt hörnet hos många konkurrenter. Men kommer ni att hålla fast vid LFP-lösningen?

– Ja. Vårt Blade-batteri är vår kärnprodukt. Och det är också erkänt som det säkraste batteriet i världen. Du känner till spikpenetrationstestet? Det är något folk känner igen. Den här lösningen ger oss också andra tekniska fördelar i konstruktionen av fordonet. Styvheten till exempel, sättet bilen är byggd på, rymligheten. Så vi håller fast vid Blade-batteriet som är en kärnprodukt för BYD.