BYD uppmanar att ”riva ned” de gamla biltillverkarna
Carl Undéhn
14 aug 2023
Elsuven BYD Atto 3 toppade listan över månadens mest registrerade elbil i Sverige under juli månad. Att den kinesiska tillverkaren siktar på att öka sin marknadsandel både i Sverige och på andra marknader är ingen hemlighet. Hemma i Kina gick BYD, som endast tillverkar elbilar och laddhybrider, om Volkswagen som landets mest sålda märke – en position som Volkswagen haft under många år.
Med vind i seglen kommer BYD nu med en kaxig uppmaning till alla kinesiska biltillverkare att ”riva ned de gamla legenderna”. Med det menas de etablerade biltillverkarna i Europa och USA. Uttalande kom under ett event i Kina där BYD:s grundare Wang Chuanfu vände sig till landets 12 största biltillverkare som han menade bör arbeta tillsammans mot målet att skapa kinesiska bilar av ”världsklass”.
I själva verket pågår en stenhård konkurrens mellan de många nya kinesiska biltillverkarna. Efter att Tesla flera gånger sänkt sina priser på den kinesiska marknaden (och även här) har flera andra fått följa efter. Bland annat NIO, men det hindrade inte tillverkarens vd William Li från att hylla uttalande från BYD.
Att de ofta snabbfotade kinesiska tillverkarna utmanar ”de gamla legenderna” blir allt mer tydligt. Omställningen till eldrift har öppnat för nya märken att etablera sig här. Carlos Tavares, chef för Stellantiskoncernen där bland annat Opel, Citroën, Peugeot och Fiat ingår, har varnat för att den europeiska bilindustrin kan ”krossas” av konkurrensen från Kina. Även Fords vd Jim Farley har pekat ut de kinesiska tillverkarna som de stora konkurrenterna framför Toyota och General Motors.