Citroën kompletter med ë-Berlingo
Carl Undéhn
15 jan 2021
Efter de elektriska transportbilarna ë-Jumpy och den större ë-Jumper är det nu dags för Citroën att lägga till ännu ett ”ë” i namnet framför en modell.
Med ë-Berlingo är elektrifieringen av den franska tillverkarens transportbilsflotta komplett.
Modellen kommer i versionerna M med en längd på 4,40 meter och den förlängda XL som mäter 4,75 meter. Lastvikten är max 800 kilo och den klarar också att dra ett släp på upp till 750 kilo.
För att inte inskränka på lastutrymmet, som uppges vara mellan 3,3 och 4,4 kubikmeter beroende på version, är batterierna placerade i botten av bilen. I versionen ”Extenso” är det även möjligt att fälla eller ta bort passagerarstolen för utöka lastutrymmet.
ë-Berlingo kommer också erbjuda nya tekniska finesser i form Apple CarPlay och Android Auto, navigation genom röststyrning och uppkoppling till SOS och assistans. Utöver det erbjuds också möjligheten att beställa till en head-up display, varning för lastvikt och en 10 tums display som tillval.
Rent optiskt skiljer sig ë-Berlingo däremot knappt från versionen med förbränningsmotor. Precis som flera andra modeller inom PSA-koncernen bygger den på e-CMP-plattformen, har ett vätskekylt batteri på 50 kWh och en räckvidd upp till 275 km enligt WLTP.
Toppfarten är begränsad till 130 km/h och kan snabbladdas med 100 kW till 80% kapacitet på 30 minuter.
Främsta konkurrenten Volkswagen Caddy finns också den med eldrift i form av tuningfirman ABT:s elektrifierade version. Med sitt batteri på 37,3 kWh har e-Caddy däremot en kortare räckvidd på max 141 km enligt WLTP.
Pris är ännu inte satt och leverans är planerad till fjärde kvartalet 2021.