Då avgörs om EU inför strafftullar på elbilar från Kina
Carl Undéhn
17 sep 2024
Än så länge är EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina endast preliminära. Men redan nu är det ett beslut som har rört om i grytan på bilmarknaden här. Flera kinesiska tillverkare har öppnat för att tillverka elbilar i Europa, antingen genom att bygga nya fabriker eller i samarbeten med partners.
Beslut kring om tullarna införs permanent eller inte ser ut att komma snart. Enligt uppgifter från flera håll kommer EU hålla en omröstning kring saken den 25 september. Och det finns ingen tydlighet hur utgången blir då EU:s medlemsländer är splittrade i frågan.
Utöver de 10 procent importtull som redan läggs på bilar från Kina kan kinesiskt tillverkade elbilar beläggas med ytterligare strafftullar på mellan 7,8 och upp till 35,3 procent. Procentsatsen har bestämts utifrån EU-kommissionens undersökning om hur stora statliga stöd de olika tillverkarna anses få i Kina. Volvos och Geelys ägare åker till exempel på en strafftull på 18,8 procent, bilar från Teslas fabrik i Shanghai beläggs med en strafftull på 7,8 procent, efter den senaste sökningen.
Förhandlingar pågår mellan EU och Kinas handelsminister för en lösning i frågan. Hittills har det däremot inte lett till något resultat, men EU har flera gånger sänkt de preliminära strafftullarna. Ursprungligen hette det också att strafftullarna skulle tas ut retroaktivt från början av juli om de införs permanent i november. Också det är något som EU-kommissionen har ändrat.