/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F318587_Volvo_Cars_launches_new_Energy_Solutions_business_embracing_wider_climate_EDIT.jpg)
Då lanserar Volvo Vehicle to Grid – och så funkar det
Carl Undéhn
30 jun 2025
Hösten 2023 meddelade Volvo Cars att de inleder tester med Vehicle to Grid (V2G) tillsammans med Göteborg Energi. Tekniken gör det möjligt för elbilar att mata tillbaka ström från sitt batteri till elnätet, för att bidra till att lokalt balansera det vid effekttoppar och samtidigt sänka sänka kostnaden för att äga en elbil. Tekniken anses ha stor potential för framtidens elnät, men ändå har det varit ganska tyst om pilotprojektet från Volvo Cars och Göteborg Energi.
Men i en video från youtubern Peter Esse meddelar Linus von Sydow, affärsägare Smart Grid Volvo Cars, att tillverkaren lanserar Vehicle to Grid i vinter på den svenska marknaden. Tekniken ska bli tillgänglig för alla och inte vara knutet till ett visst elbolag. En förutsättning för att det ska fungera är däremot en bil från Volvo som stödjer tekniken, vilket i dagsläget är de båda modellerna EX90 och ES90, samt en särskild laddbox från Volvo. Något pris på den har ännu inte släppts.
Det har även genomförts tester av Vehicle typ Grid under ett års tid med ett oklart antal modifierade EX40 tillsammans med Göteborg Energi. Tekniken är däremot inget som kommer erbjudas med EX40.Till skillnad från till exempel Volkswagen har Volvo valt att arbeta med AC-teknik.
Det innebär att bilar med Vehicle to Grid har en växelriktare som kan omvandla batteriets likström till växelström även när det skickas ut ur batteriet. Något som innebär en kostnad för bilen som för det behöver fler komponenter, men samtidigt sänker kostnaden för den nödvändiga dubbelriktade laddboxen då den inte behöver omvandla likström till växelström.