Kina storsatsar på elbilars roll i framtidens elnät
Carl Undéhn
4 jan 2024
Elbilarnas idag ofta stora batterier kan spela en viktig roll som energilager för att stabilisera framtidens elnät. Redan idag finns bilar på marknaden med hårdvara för Vehicle to Grid, V2G, och fler är på väg. Bland annat de kommande elsuvarna Volvo EX90 och Polestar 3 som ska ingå i ett pilotförsök tillsammans med Göteborg Energi.
Längre upp i landet har Volkswagen redan inlett ett projekt med en bostadsrättsförening i Hudiksvall. Där används åtta ID.4 GTX som energilager och kan tillfälligt ta över energiförsörjningen av byggnaden.
På världens största marknad för elbilar i Kina är förutsättningarna naturligtvis redan idag stora för att göra elbilar till en del av elnätet. Något som landets energimyndighet nu vill dra nytta av. Fram till 2025 ska det därför tas fram en enhetlig standard för att kunna integrera laddbara bilar i landets elnät.
Samma år ska det startas 50 pilotprojekt runt om i Kina för att testa tekniken där elbilars batterier används för Vehicle to Grid. En utmaning är att utveckla batterier som klarar fler laddcykler än dagens. Fem år senare, 2030, ska tvåvägsladdande elbilar vara en etablerad del av energisystemet.