Nu kan Volkswagens ID-modeller bli hemmets powerbank

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 dec 2023

Sedan förra året kommer Volkswagens elbilar i ID-familjen med det större batteriet på 77 kWh med teknik för tvåvägsladdning. Alltså att bilen kan dela med sig av strömmen i batteriet, till exempel till det egna hemmet genom Vehicle to Home, V2H. Men det är inte bara att koppla in sladden för att börja driva hemmet med bilen.

För det behövs rätt mjukvara, vilket i Volkswagens fall innebär version 3.5, samt en laddbox som klarar av uppgiften att ta emot strömmen. Genom ett samarbete med företaget Hager Energy GmbH erbjuder Volkswagen en laddbox ur serien S10 E COMPACT med Home Energy Management System som löser den uppgiften.

Åtta Volkswagen ID.4 GTX agerar energilager vid bostadsrätter i Hudiksvall.

Genom det går det att använda bilets batteri som energilager, till exempel för egenproducerad solel. Den som inte har egna solceller kan i stället automatiskt ställa in att bilen laddar när elpriset är lågt för att sedan mata tillbaka strömmen till huset när priset stiger. I ett större perspektiv väntas tekniken kunna spela en viktig roll för att stabilisera effekten i elnätet genom att fylla batterierna när det finns gott om förnybart producerad el.

Polestar och Volvo ska genomföra ett pilotprojekt kring det i samarbete med Göteborg Energi med Polestar 3 och Volvo EX90, som kommer med tvåvägsladdning. Volkswagen testar däremot tekniken redan nu i ett samarbete med bostadrättsföreningen Stenberg i Hudiksvall vid en 350 år gammal gård som byggts om till bostäder.

– Volkswagen visade intresse för projektet och gick med i april 2021. Vi är nu redo att sätta i gång med åtta ID.4 GTX. Detta kommer att bli en av de största förändringarna på energimarknaden, säger Klas Boman som är entreprenören bakom den ombyggda gården.

De åtta bilarna tillsamans med laddboxen kan vid behov ta över husets huvudsakliga energiförsörjning. När lagringssystemet har laddats fullt slutar bilen att överföra energi och går in i standby-läge. Systemet har också en spärr som gör att det alltid finns kvar minst 20 procent kapacitet i batteriet för att kunna köra iväg med bilarna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: