/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
Daimler Truck inleder ny fas av tester med vätgaslastbil
Carl Undéhn
14 nov 2025
För att elektrifiera sina lastbilar satsar Daimler Truck på både batterier och vätgas. Det senare i samarbete med Volvo Lastvagnar och de båda tillverkarna har gemensamt bildat bolaget Cellcentric för att tillverka bränsleceller. Men hittills är det från Daimler Trucks som vi sett mest konkreta exempel och då i form av prototypen GenH2 Truck. Vid […]
För att elektrifiera sina lastbilar satsar Daimler Truck på både batterier och vätgas. Det senare i samarbete med Volvo Lastvagnar och de båda tillverkarna har gemensamt bildat bolaget Cellcentric för att tillverka bränsleceller.
Men hittills är det från Daimler Trucks som vi sett mest konkreta exempel och då i form av prototypen GenH2 Truck. Vid tester har den körts över Alperna, varit ute på en långkörning på över 100 mil på en tank och med full last samt satts in för tester i verkliga situationer hos företag i Tyskland.

Nu inleds vad som kallas en andra fas av testerna där GenH2 Truck återigen sätts in i det dagliga arbetet hos företag i Tyskland. Den här gången handlar det om fem företag som vart och ett kommer använda ett exemplar av GenH2 Truck. Under ett års tid kommer de fem vätgaslastbilarna användas i olika situationer och resultaten från det ska utvärderas inför den planerade lansering. Den skulle enligt tidigare uttalanden ske 2027, men nu talas det om att serietillverkningen kommer igång först efter 2030.
Orsaken till förseningen ligger enligt Daimler Truck inte hos dem själva, utan att utbyggnaden av infrastrukturen för vätgasdrivna lastbilar går långsammare än väntat. ”Som en följd av detta kommer kunderna inte att kunna använda vätgasdrivna lastbilar i större antal under de närmaste åren”, skriver Daimler Truck.
GenH2 Truck använder två, av Cellcentric utvecklade, bränsleceller med en gemensam effekt på 300 kW. Utöver det har lastbilen ett förhållandevis litet batteri på 70 kWh som kan hjälpa till under accelerationen vid start för att ge lastbilen en effekt på 400 kW under kortare tid. Drivningen sker med dubbla elmotorer som har en maxeffekt på 330 kW var. Lastbilen har en totalvikt på 40 ton och kan lasta upp till 25 ton.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVatgas-OKQ8-Goteborg.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBMW-iX5-Hydrogen-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FRekord-Mercedes-GenH2-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FTruckCharge01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-GenH2-Swiss-alps01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FTredje-generation-branslecell-Toyota01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FVolvo-EX90-Lidar.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fford_puma_genE_prov-7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FRenault-Social-Leasing.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FXiaomi-SU7-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FSupercharger-2024-01.jpg)