Därför bromsar Byd planerna på tillverkning i Ungern

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jul 2025

Med beslutet att bygga en bilfabrik i Ungern blev Byd det första kinesiska bilmärket med egen tillverkning i Europa. Planen är att den omkring 40 miljarder kronor dyra fabriken ska tas i bruk innan årsskiftet. Det ser också ut att bli fallet, men med en betydligt lägre produktion än vad som först kommunicerats. Ursprungligen talades det om en kapacitet på 150 000 bilar per år, med möjlighet att öka till 300 000 bilar om året. Men nu talas det i stället om några tusen fordon, och den verkliga tillverkningen väntas komma i gång först nästa år.

I stället väljer Byd att fokusera på fabriken som uppförs i Turkiet. I stället för den planerade produktionsstarten 2026 ska den nu börja bygga bilar redan i år. Modellerna som planeras rulla av linan där är elsuvarna Seal U (läs vår provkörning här) och Sealion 7 (läs vår provkörning här), samt laddhybriderna Seal U DM-i och Seal 06 DM-i. År 2027 ska årsproduktionen vara uppe i 150 000 fordon.

Också den turkiska fabriken ska leverera bilar till den europeiska marknaden, vilket ser ut att bli en bättre affär för den kinesiska tillverkaren. Orsaken till att den ungerska fabriken kommer att gå på sparlåga fram till minst 2027 uppges vara att kostnaderna för personal och energi är för höga i Europa.

Med tillverkning i Turkiet kan Byd ändå kringgå EU:s strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Tullsatsen varierar för olika tillverkare och för Byd läggs det på 17 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar från Kina som importeras till EU.