/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FVolkswagen-Zwickau-Werk-Fabrik01.jpg)
Därför rasar Volkswagens vinst trots ökad försäljning
Carl Undéhn
28 jul 2025
Volkswagenkoncernen kunde nyligen meddela en rejäl ökning av antalet levererade elbilar under årets första sex månader. Totalt blev det 465 500 helt eldrivna modeller, en ökning med 47 procent jämfört med ett år tidigare. Totalt levererade koncernen, där förutom Volkswagen även märken som Audi, Cupra, Porsche och Skoda ingår, 4,41 miljoner fordon – en liten ökning på 0,5 procent.
Vinsten under årets första sex månader uppgick till 3,3 miljarder euro. Och även om det är en ansenlig summa är det en tredjedel lägre än under samma period för ett år sedan. Och orsakerna till det är flera. Till exempel är vinstmarginalen för elbilarna lägre, så även om de ökade med 47 procent ger det inte lika mycket klirr i kassan som med bilarna som tankas med bensin eller diesel.
Och även bland koncernens märken inom den så kallade ”Progressive-gruppen”, där Audi, Bentley och Lamborghini ingår, har vinstmarginalen rasat för att i genomsnitt nu vara 3,3 procent. Hos Porsche – som har en vinstmarginal på hela 20 procent som mål – uppgick den till 5,2 procent och vinsten uppgick till 800 miljoner euro. En minskning med hela 71 procent jämfört med Porsches vinst på 2,9 miljarder euro under första halvåret 2024.
Ytterligare en utmaning för flera märken inom Volkswagengruppen är att försäljningen i Kina haltar. Det gäller däremot inte för Skoda, som under årets andra kvartal gjorde en vinst på 740 miljoner euro och med det sitt bästa kvartal någonsin. Vinstmarginalen för den tjeckiska tillverkaren uppgick under första halvåret till 8,5 procent. Även övriga märken inom den så kallade ”Core-gruppen”, som förutom Skoda även innefattar Volkswagen och Seat/Cupra, innebar ljuspunkter under första halvåret för koncernen med en vinstmarginal på 4,8 procent.