Därför slutar Volvo presentera vinstmarginal för elbilar
Carl Undéhn
24 jul 2024
2022 var Volvos vinstmarginal på elbilar 8 procent, 2023 hade den stigit till 13 procent. Inför lanseringen av EX30 meddelade Volvo att det också siktade på en vinstmarginal på mellan 15 och 20 procent. Något som ska uppnås genom att EX30 använder sig av ägaren Geelys elbilsplattform, vilket innebär delade investeringskostnader, samt ett stort fokus på färre komponenter och mer effektiv tillverkning. Med det skulle EX30 bli lika lönsam som tillverkarens modeller med förbränningsmotorer.
I de senaste kvartalsrapporterna har Volvo också presenterat vinstmarginalen på elbilar, som under andra kvartalet uppgick till 20 procent. Men det är information som Volvo nu ska sluta att dela med sig av.
– Vi bestämde oss för att vara öppna mot marknaden och visa att vi kunde nå upp till en jämförbar marginal. Även i en liten bil som EX30 ansåg vi att vi kunde nå en bruttomarginal på mellan 15 och 20 procent. Det har vi gjort. Vi har bevisat det, säger Volvos vd Jim Rowan till branschtidningen Automotive News.
Att dela upp vinstmarginalen för modeller med olika drivlinor är något Volvo varit ensamma om att göra i branschen.
– När priset på litium sköt i höjden och alla sa: Det finns inget sätt att få prisparitet med BEV- och ICE-bilar. Det finns inget sätt att få bruttomarginalerna att bli jämförbara. Vi kände att det var möjligt, säger Jim Rowan.
Orsaken till att Volvo nu slutar presentera vinstmarginalen för elbilar förklaras med att tillverkaren är på väg att lansera fler eldrivna modeller då vill vara mer sparsam med att dela med sig av informationen.
– Problemet nu är att vi lanserar allt fler elbilar och att våra konkurrenter kan börja triangulera den informationen. Nu är det dags för oss att ta ett annat grepp, säger Jim Rowan.
Som tidigare kommer Volvo även i fortsättningen presentera siffror över försäljningen av modeller med olika drivlinor, något även andra tillverkare gör.