Annons:

Kraftigt ökad vinstmarginal – så mycket vill Volvo tjäna per såld EX30

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 jun 2023

När Volvo presenterade sin senaste elbil EX30 var den kommersiella chefen Björn Annwall säker på sin sak: EX30 blir en bättre affär än de nuvarande elbilarna XC40 och C40. Och det trots att EX30 med ett pris från 429 000 kronor blir över 150 000 kronor billigare än eldrivna XC40.

Den goda affären beror till stor del på att EX30 använder sig av ägaren Geelys elbilsplattform, vilket innebär delade investeringskostnader. Men även stort fokus på färre komponenter, mer effektiv tillverkning och att det blir den första Volvon med billigare LFP-batteri beskrivs som detaljer som gör att Volvo ska tjäna pengar på modellen.

Hur stor vinstmarginal de räknar med ville Björn Annwall inte säga när han träffade svenska journalister under premiären av EX30. Men vid en senare presentationen meddelade Volvo att de räknar med en vinstmarginal på mellan 15 och 20 procent, enligt branschtidningen Automotive News. Med det hoppas Volvo kunna göra en lika stor vinst per såld EX30 som de idag gör med sina fossilbilar. Enligt rapporten för helåret 2022 hade Volvo då en vinstmarginal på 8 procent för sina elbilar, jämfört med 21 procent för fossilbilarna.

Med det bekräftas återigen hur viktigt EX30 är för Volvo. Redan innan vi fick se bilen beskrev Volvos vd Jim Rowan det som en volymmodell som ska spela en viktig roll för att nå målet att sälja 1,2 miljoner bilar 2025 – en fördubbling jämfört med de 615 000 bilar Volvo sålde förra året. Samtidigt vill Volvo med EX30 nå nya kundgrupper och ta ett kraftigt kliv framåt mot att som lovat endast tillverka helt eldrivna modeller från år 2030.

Volvo EX30 går att beställa nu. Tillverkningen ska dra i gång i Kina om några månader med de första leveranserna planerade till innan årsskiftet. Instegsversionen kostar från 429 000 kronor, är bakhjulsdriven med 272 hästkrafter och ett LFP-batteri på 51 kWh för 34 mils räckvidd. Utöver det erbjuds också ett större batteri på 69 kWh med NMC-kemi. Med en elmotor bak på 272 hästkrafter ger det EX30 en räckvidd på 48 mil och ett startpris från 489 000 kronor. Toppversionen Twin Motor kostar från 559 000 kronor, har fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel som ger en gemensam effekt på 428 hästkrafter och en räckvidd på 46 mil.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: