/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FCayenne-testbana01.jpg)
Datum spikat – då visas nya Porsche Cayenne Electric
Carl Undéhn
11 nov 2025
Nästa elbil modell från Porsche är en ny och eldriven version av den större suven Cayenne. En modell som i mycket lanserade begreppet prestandasuv när den 2002 kom i sin första generation. Redan för några veckor sedan var vi och kollade in och åkte med i nya Porsche Cayenne Electric, som ni kan läsa mer […]
Nästa elbil modell från Porsche är en ny och eldriven version av den större suven Cayenne. En modell som i mycket lanserade begreppet prestandasuv när den 2002 kom i sin första generation. Redan för några veckor sedan var vi och kollade in och åkte med i nya Porsche Cayenne Electric, som ni kan läsa mer om här. Vi meddelades då att premiären skulle ske ”snart”, utan att få något exakt datum.

Men nu är det klart att premiären sker klockan 15 den 19 november under ett event som kommer sändas direkt på nätet från Dubai. Insidan av bilen har redan visats i sin helhet och där hittas bland annat en böjd mittskärm som följer instrumentpanelen ned mot mittkonsol. Bilen som vi kollade in för några veckor sedan hade minimalt med maskering och det kan redan nu sägas att nya Cayenne bygger vidare på designspråk hos den nuvarande, bensindrivna generationen.
Grundtekniken hos Porsche Cayenne Electric är samma som hos den mindre elsuven Macan, alltså den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. Här har tekniken dock vidareutvecklats, framförallt vad gäller batteri och laddning. Effekten vid snabbladdning har höjts till 400 kW och med det kan det stora batteriet på 113 kWh fyllas från 10 till 80 procent på 16 minuter.

PSM-motorn bak, som är utvecklad och byggs av Porsche själv, använder oljekyld teknik som tidigare visades upp med tävlingskonceptet GT4 e-Performance. Även på framaxeln sitter en PSM-motor och tillsammans levererar de båda motorerna en systemeffekt på ”över 800 kW”, alltså mer än 1.000 hästkrafter, och ett vridmoment på 1.500 Nm. De exakta siffrorna borde vi få veta vid premiären.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FPorsche-718.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FIAA-VW-Group-2025-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FPorsche-Cayenne-Prototyp-2025-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FTesla-Logo-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FBWM-Neue-Klasse-Japan-obility-Show-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRivian-Scaringe.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FXpeng-robotaxi.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwingo01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMazda-6e-prov01.jpg)