/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FFord-Puma-Gen-E04.jpg)
Det är viktigare än räckvidd för Ford Puma-E
Carl Undéhn
15 apr 2025
Den tredje elbilen för Europa från Ford är en eldriven version av märkets storsäljare Puma. Då med namnet Puma Gen-E och modellen går nu att beställa från 409.900 kronor. För det får du en 4,2 meter lång bil med en elmotor på framaxeln med en effekt på 123 kW (168 hästkrafter). Batteriet på 44 kWh kan snabbladdas med 100 kW och fyllas från 10 till 80 procent på 23 minuter. Räckvidden anges till 37,6 mil, och att Puma Gen-E inte tar sig längre mellan laddstoppen är ett medvetet val, menar Christin Wilms som är chef för elbilsprogrammet hos Ford.
– Vi kunde ha gjort ett större dubbelgolv för att få plats med ett större batteri, men vi ville ha komfort i stället, säger han till branschtidningen till Automotive News.

Ytterligare en faktor som han menar påverkade beslutet är att Ford ville att den eldrivna Puman skulle få samma markfrigång som den förra, bensindrivna versionen. Ford Puma Gen-E har en markfrigång på 129 millimeter.
På pluskontot för Puma Gen-E hittas bagaget, som trots bilens längd på 4,2 meter ändå rymmer hela 523 liter. Utöver det finns en frunk under huven där det ryms 43 liter. Dessutom lovar Ford en låg förbrukning på 1,31 kWh per mil. Hos instegsmodellen, som hort och gott heter Ford Puma Gen-E, ingår bland annat backkamera och parkeringssensor bak, aluminiumfälgar på 17 tum, uppvärmda framstolar och ratt samt trådlös laddning av mobilen i standardutrustningen.
Utöver det erbjuds modellen som Ford Puma Gen-E Premium med ett pris från 429.900 kronor, som då har samma motor och batteri. Räckvidden anges här till något kortare 36,4 mil och i premiumutförande ingår bland annat 18-tumsfälgar, Matrix LED-strålkastare, elmanövrerad baklucka och ett ljudsystem från Bang & Olufsen med 10 högtalare.