Elbilen logo Meny

Dodge Charger blir eldriven med ”elektriskt” avgasrör

När man hör namnet Dodge går tankarna lätt till mullrande V8-motorer. Men även det är på väg att ändras och Stellantiskoncernen, där Dodge ingår, har lovat att även de amerikanska muskelbilarna ska bli eldrivna.

Det har ryktats om att Dodge Charger blir först ut och nu presenteras ett koncept ett koncept som döpts till Dodge Charger Daytona SRT Concept. Det ska visa på framtiden för eldrivna muskelbilar vilket innefattar simulerad känsla av växelbyten och vad som beskrivs som ett ”elektriskt avgasrör”.

Karossens former behåller karaktären från dagens generation av muskelbilar med tillplattad front, men ska vara något mer aerodynamisk för bättre räckvidd. Längst fram på motorhuven hittas därför en ”R-Wing” med två öppningar för att släppa igenom luftströmmar.

Information om detaljerna under huven är få. Bilen är fyrhjulsdriven men effekt och batteristorlek avslöjas inte. Däremot att den kommer med ”Power Shot”, en knapp för att tillfälligt höja effekten, men oklart hur mycket.

Vi kan också räkna med snabb laddning tack vare ett 800-voltssystem.

Den flerstegade växellådan eRupt ska bjuda på den där ryckiga känslan vid gaspådrag som tidigare kunder är vana vid från förbränningsversionerna.

Avgasröret då? Redan när Stellantis lade fram sin elbilsstrategi ”Dare Forward 2030” i våras talade chefen Carlos Tavares om att det finns ett ljudproblem med eldrivna muskelbilar. De är helt enkelt för tysta och ”that just wouldn’t do for Dodge”, skriver tillverkaren.

De tilltänkta kunderna antas vilja ha ett mullrande ljud. Stellantischefen lovade därför att Dodge första elbil kommer att låta som inget annat i världen.

Konceptet kommer därför med ”Fratzonic Chambered Exhaust” som ska kunna simulera ett motorljud på upp till 126 decibel. Som jämförelse är en åskknall på 120 decibel och enligt Dodge ska ljudnivån vara jämförbar med förbränningsbilen Dodge Challanger SRT Hellcat.

Konceptet är tänkt att mynna ut i en produktionsbil som ska lanseras 2024.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-08-18