/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2Fecar101_EDIT.jpg)
Dystert besked – elbilsmässan eCarExpo i konkurs
Carl Undéhn
19 maj 2025
Mässan eCarExpo har i flera år varit en höjdpunkt för elbilsintresserade och dessutom landets enda stora mässa för nya bilar. Men nu är framtiden osäker efter att företaget eLife Nordic AB som står bakom mässan har försatts i konkurs. Beskedet kommer endast några veckor efter den senaste upplagan av eCarExpo med 15 Sverigepremiärer, och systermässan eComExpo för tung trafik, som gick av stapeln i början av april vid Stockholmsmässan med 13.000 besökare.
– Ett mycket tufft läge i både bil- och energibranscherna har kraftigt minskat marknadsbudgetarna och därmed möjligheterna för företag att vara utställare – den viktigaste källan till intäkter för en arrangör, säger Gunnar Dackevall som är vd för eLife Nordic AB.
Sedan starten för nio år sedan i Sverige har eCarExpo vuxit internationellt och lanserats i Danmark, Norge och Estland. Det gjorde eCarExpo till Europas största elbilsmässa – något som även ledde till att andra aktörer fick upp ögonen för konceptet.
– När vi krattade för etableringen i Helsingfors bestämde sig den slumrande bilbranschen för att effektivt döda möjligheterna för eCarExpo med en etablering av sin egen mässa två veckor före vår lansering. Och i år lanseras en ny elbilsmässa på Jylland i Danmark veckan före eCarExpo i Köpenhamn, säger Gunnar Dackevall.
Den stora publiken på de senaste årens mässor har tydligt visat att det finns ett intresse från både branschen och kunder för event som eCarExpo. Gunnar Dackevall utesluter därför inte en comeback för mässan i någon form.
– Allt fler nya varumärken lanseras i bilbranschen, inte minst från Kina. Som nykomlingar har dom sällan tillgång till stora återförsäljarnät eller bara nätförsäljning, och behöver då plattformar att visa upp sig på, säger han.
Framförallt möjligheten för kunder att kunna känna, klämma och provköra en rad olika modeller ser han som ett starkt argument för mässan. Både för biltillverkare, som kan visa upp nya produkter, och kunder som sparar tid genom att kunna jämföra ett stort antal bilar på en plats.
– På eCarExpo har provkörningsaktiviteten genererat 100 000-tals leads och försäljningar genom åren. Bara på eCarExpo i Stockholm senast lyckades Tesla genomföra över 1 000 provkörningar under tre dagar, ett nytt helgrekord för märket, säger Gunnar Dackevall.