Annons:

Effektivt värmesystem – Mercedes fryser ned nya GLB

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 nov 2025

Mercedes har slopat beteckningen EQ i namnet på sina eldrivna modeller. De får i stället samma namn som de tidigare fossildrivna versionerna med den lite komplicerad lösningen att lägga till “with EQ technology” i namnet. Så när det nästa år är dags att ersätta elsuven EQB med en ny version får den det välkända namnet […]

Mercedes har slopat beteckningen EQ i namnet på sina eldrivna modeller. De får i stället samma namn som de tidigare fossildrivna versionerna med den lite komplicerad lösningen att lägga till “with EQ technology” i namnet. Så när det nästa år är dags att ersätta elsuven EQB med en ny version får den det välkända namnet GLB with EQ technology.


Vi har vant oss vid att få se bilder av kommande modeller med mer eller mindre fantasifull maskering i olika mönster. Mercedes bjuder nu på en ny variant efter att de vintertestat nya GLB (vi nöjer oss med att kalla den så) i sitt teknikcenter i anslutning till fabriken i tyska Sindelfingen. På bilderna får vi se GLB täckt av ett tjockt lager av snö och is. Mer visas då av insidan, som känns igen från sedanen CLA med samma upplägg där det hittas upp till tre skärmar bredvid varandra som täcker hela instrumentbrädan. På dem hittas det nya och egenutvecklade operativsystemet MB.OS som under vår provkörning av CLA visade sig vara ett lyft för den digitala upplevelsen.

Enligt Mercedes ska nya GLB värma upp kupén snabbare än sina fossildrivna föregångare och för det använda hälften av mängden energi – något som är en viktig detalj för en eldriven GLB. Effektiviteten kommer delvis genom att Mercedes fokuserar på att först värma upp händer och överkroppen hos förare och passagerare. Effektiv uppges även den nya värmepumpen vara, samma som hos CLA och som först användes hos konceptet EQXX. Den tar värme från elmotorn, batteriet och luften vilket gör att den endast kräver en tredjedel av mängden energi som en jämförbar konventionell värmepump behöver.

Apropå CLA (läs vår provkörning här) så byggs nya GLB med samma plattform, alltså MMA. Även om Mercedes ännu inte släppt några tekniska detaljer kring nya GLB kan vi utifrån det anta att elsuven använder samma drivlina och batteri som CLA. Det innebär bakhjulsdrift från en elmotor med en effekt på 200 kW (272 hästkrafter) eller fyrhjulsdrift där de dubbla elmotorerna ger en effekt på 260 kW (354 hästkrafter), samt de båda batteristorlekarna på 85 kWh eller 58 kWh. Med plattformens 800-voltsteknik kan de då laddas med upp till 320 kW.

Den 8 december är det premiär för nya GLB och då får vi se vad som döljer sig under isen.