Efter Ioniq 5N – Hyundai tar eldriven sportighet till ny nivå
Carl Undéhn
25 okt 2024
Med Ioniq 5N gav Hyundais N-division ett smakprov på hur de tänker sig en eldriven sportbilsupplevelse. En ljudlig sådan, kan man säga, och den som föredrar sin elbil tyst och utan syntetiska motorljud bör nog vända sig efter ett annat alternativ. Vi har provkört den både på bana och provat hur Ioniq 5N gör som vardagsbil.
Nu tas eldriven sportighet till nästa nivå, men då i ett mindre och betydligt mer avskalat format. Hyundai RN24 består av ett naket skelett och innanför det hittas två skålade sportstolar och en ratt som nog inte skulle behöva skämmas om den satt i en Formel E-bil.
Grundtekniken utgörs av E-GMP-plattformen och är alltså samma som hos Kia och Hyundais aktuella eldrivna modeller. Drivlinan känns därför igen från Ioniq 5 N och kommer med fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer och en effekt på 478 kW. Trots sitt avskalade utseende ska prototypen RN24 väga in på hela 1,9 ton. Det är ändå omkring 400 kilo mindre än Ioniq 5N och den höga effekten klarar att skicka iväg bilen från 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h.
Hyundai vill ge både förare och åskådare en ljudkuliss och har därför byggt in två högtalare på sidan av bilen. Det mest intressanta med RN24 är ändå batteripaketet. Det har samma kapacitet på 84 kWh som hos Ioniq 5N, men är kortare på längden. Orsaken är att RN24 använder en krympt version av E-GMP-plattformen med ett 34 centimeter kortare axelavstånd än hos Ioniq 5N.
Hur lång RN24 är på längden avslöjas inte. Men utifrån uppgiften om de 34 centimeter kortare axelavståndet borde den vara 4,30 meter, vilket är längden på aktuella Kia EV3. Om vi får se en sportig elbil i mindre format från Kia eller som en kommande Hyundai Ioniq 4 återstår att se.