Efter kritik – nya regler för skrotningspremien

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 maj 2025

I augusti förra året infördes den nya skrotningspremien, som skulle ersätta klimatbonusen för elbilar som också den skrotades hösten 2022. Med skrotningspremien kunde den som ersatte sin bil med förbränningsmotor med att köpa eller leasa en ny eller begagnad elbil få 10.000 kronor. Men förutom att få nappade på erbjudandet har det även visat sig att byråkratiska problem ledde till avslag hos de som ansökte om premien.

Regeringen har sett över saken och från och med den 27 maj gäller nya regler. Dels ökar premien från tidigare 10.000 kronor till att nu vara på 25.000 kronor. En viktig detalj är att det även gäller retroaktivt, vilket betyder att de som redan fått 10.000 kronor utbetalat nu kan begära ut ytterligare 15.000 kronor. Även bilar med utsläppsklass Euro 5 innefattas nu av premien, som tidigare endast gällde Euro 4 eller äldre och ansökningsperioden har förlängts till 31 oktober 2025.

Ändringarna ska också lösa de byråkratiska problem som det rapporterats om där bilskrotar inte har följt bestämmelserna för det så kallade mottagningsbeviset, som bekräftar att en bil har skrotats. Boverket, som är den myndighet som ansvarar för utbetalningarna av skrotningspremien, får nu göra göra undantag från kravet på mottagningsbevis i 4 § 4 och kravet på registrering av leasingtagare i 4 § 5 b. Något som i praktiken innebär att de som tidigare fått avslag på sin ansökan nu kan begära att få saken omprövad.

”Justeringen görs eftersom ett antal personer har fått avslag på sina ansökningar på grund av administrativa rutiner hos bilskrotningsfirmor och leasingföretag, som de sökande inte kan påverka”, skriver regeringen på sin hemsida.

Annons: