Annons:

Efter många turer – då kan Stockholm få miljözon klass 3

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 okt 2025

Efter flera år och beslut i olika instanser ser Stockholm nu ut att vara på väg att kunna införa miljözon klass 3 inom ett område i huvudstadens centrala delar. Avgörandet fälls nu av Transportstyrelsen och blir det ja där kommer det inom zonen endast vara tillåtet att köra el- och gasbilar från början av nästa […]

Efter flera år och beslut i olika instanser ser Stockholm nu ut att vara på väg att kunna införa miljözon klass 3 inom ett område i huvudstadens centrala delar. Avgörandet fälls nu av Transportstyrelsen och blir det ja där kommer det inom zonen endast vara tillåtet att köra el- och gasbilar från början av nästa år, uppger Stockholm stads trafikborgarråd Lars Strömgren.

Stockholms försök att införa landets första miljözon klass 3 har blivit en utdragen historia. Planen var att från början av 2024 införa zonen i Gamla Stan och delar av Norrmalm. Området minskades till att innefatta 20 kvarter i City mellan Hamngatan i söder, Kungsgatan i norr och Sveavägen i väster och Birger Jarlsgatan i öster. Men beslutet stoppades av Länstyrelsen efter att boende och företag i kvarteret klagat. Men Förvaltningsrätten ansåg att staden inte hade brutit mot lagen och att det inte fanns skäl att upphäva beslutet.

Men i somras meddelade Länsstyrelsen att staden inte hade gjort en tillräckligt grundlig undersökning om hur en miljözon klass 3 påverkar aktörer som verkar i området och om det är mer utsatt för föroreningar jämfört med andra kvarter. Stockholm stad kontrade då med att överklaga till Transportstyrelsen, som nu alltså ser ut att få äran att fälla det slutgiltiga beslutet.

– Så snart vi får ja från Transportstyrelsen kommer vi att meddela ett startdatum för Sveriges första miljözon klass 3. Därefter ska vi lägga fram en plan för hur zonen ska utökas, säger Lars Strömgren från miljöprtiet som är trafikborgarråd i Stockholms stad.