Elbilssatsning från Xiaomi växer – men till ett högt pris
Carl Undéhn
22 aug 2024
Kinesiska Xiaomi är mest känt som tillverkare av mobiltelefoner. Men i mars lanserade märket med SU7 också sin första elbil. De dubbla elmotorer hos den fyrhjulsdrivna toppversionen har en gemensam effekt på 495 kW (674 hästkrafter) och klarar 0-100 km/h på 2,8 sekunder och toppfarten är satt till 265 km/h. Även att ladda går snabbt tack vare modellens 800-voltssystem. På endast fem minuter ska det gå att klämma in el för 22 mils räckvidd.
Batteriet på 101 kWh ger en räckvidd på 80 mil, enligt den kinesiska i körcykeln, och hemma i Kina har modellen blivit en storsäljare sedan den kom ut på marknaden där i april. Xiaomi säger nu att de räknar med att ha levererat 100.000 exemplar av SU7 i november. Enligt företagets siffror var SU7 med drygt 13.000 exemplar Kinas mest sålda sedan i juli, framför tvåan Tesla Model 3 (9.928 exemplar) och Zeekr 001 på tredje plats (9.335 exemplar). Målet för hela 2024 är att leverera 120.000 exemplar.
En inte helt oviktig orsak till säljframgången är priset. I Kina kostar Xiaomi SU7 från 215.900 yuan, vilket motsvarar drygt 300.000 kronor. Det handlar då om standardversionen med ett mindre LFP-batteri på 73,6 kWh för en räckvidd på 67 mil, samt bakhjulsdrift från en elmotor med en effekt på 220 kW (299 hästkrafter). För den fyrhjulsdrivna toppversionen som beskrivs ovan börjar priset på 299.900 yuan, eller 430.000 kronor.
Med sådan prestanda kombinerat med de låga priserna är det knappast överraskande att Xiaomis satsning på en elbil inte är särskilt vinstgivande. Och enligt Alain Lam, finanschef hos Xiaomi, är det heller inte något de siktar på i dagsläget.
– Vi är mer fokuserade på vår tillväxt än på lönsamhet i nuläget, säger han enligt branschtidningen Automotive News.
Beräkningar från sajten Bloomberg visar att företaget förlorar över 80.000 kronor per såld bil.
För att lyckas slå sig in elbilsbranschen uppges Xiaomis grundare Lei Jun ha sagt sig vara redo att investera 10 miljarder dollar. Med det vill han göra Xiaomi till en av världens fem största biltillverkare inom 20 år.
Något som naturligtvis betyder att tillverkaren inte nöjer sig med att endast sälja bilar på hemmamarknaden Kina. Det har antytts en “global” lansering av märkets första modell SU7. Den väntas nästa år följas upp av en elsuv i samma storlek som Tesla Model Y.