Euro NCAP: fysiska knappar krav för högsta betyg

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 mar 2024

Att en ny bil får fem av stjärnor vid krocktesterna hos Euro NCAP är något vi närmast tar för givet idag. Med all rätt. Organisationen skärper också ständigt kraven i sina tester och nu meddelas en förändring som nog blir en vattendelare hos kunder.

För från 2026 krävs det att bilen har fysiska knappa för vissa funktioner om den ska kunna få högsta betyg. Orsaken är att det som Euro NCAP beskriver som en ”överdriven tilltro” för pekskärm i bilar. ”Antalet distraktionskrockar ökar och stora pekskärmar uppmuntrar till distraherad körning. Alla bilar är olika, så det kan vara som att lära sig köra bil på nytt”, skriver Matthew Avery som leder det strategiska utvecklingsarbetet hos Euro NCAP.

Uppdaterade Tesla Model 3 har knappar i stället för blinkersspak. Räcker det för full pott?

Saker som uppges behöva ha fysiska knappar är funktioner som att kontakta SOS, bilens tuta, varningsblinkers och vindrutetorkare. Men även blinkers, vilket öppnar för frågan om uppdaterade Tesla Model 3 då inte kommer uppfylla kraven för full pott i Euro NCAP:s tester.

Med uppdateringen slopade Tesla blinkersspaken hos Model 3, som i stället har knappar på ratten för att sköta det. Det kan visserligen gå igenom som ”fysiska knappar”, men om det även uppfyller kraven hos Euro NCAP är oklart.

Skulle det inte vara fallet betyder det inte att Tesla måste återinföra blinkersspaken. Euro NCAP har ingen möjlighet att införa nya regler för biltillverkarna. Däremot ge avdrag i poängen vid säkerhetstesterna.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: