Europeiska biltillverkare pressas av konkurrensen från Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 okt 2022

Ingen har nog missat att det bara i år kommer flera nya bilmärken till Sverige. Och gemensamt för dem alla är att de kommer från Kina och är eldrivna.

Siffrorna över antalet elbilstillverkare i Kina varierar mellan 300 och 450 stycken. Långt ifrån alla har planer på att sälja sina bilar utanför den egna hemmamarknaden. Men Nio, BYD, Xpeng, MG, Great Wall Motor, Maxus och flera säljer redan eller är på väg att börja sälja sina elbilar här.

I dagsläget står kinesiska tillverkare för fem procent av den europeiska elbilsmarknaden. Men det mesta tyder på att andelen kommer öka. Att tillverkarna från öst ställer europeiska märken inför nya utmaningar och konkurrens börjar bli allt mer tydligt.

Det har nu fått Stellantis-chefen Carlos Tavares att surna till över vad han ser som orättvis konkurrens. Orsaken är att kinesiska tillverkare måste betala 10 procent importtull när bilar skeppas hit. Europeiska bilmärken måste däremot betala mellan 15 och 25 procent importtull när bilar skickas till Kina.

Han vill därför se att kinesiska tillverkare ska betala samma höga importtullar på den europeiska marknaden.

– Vi bör helt enkelt be EU att i Europa införa samma villkor för kinesiska tillverkare som vi, de västerländska tillverkarna, konkurrerar med i Kina, sa han till medier under den pågående bilsalongen i Paris.

Carlos Tavares uttryckte misstanke om att de kinesiska tillverkarna vill etablera sig och ta marknadsandelar här genom att till en början sälja bilar med förlust.

I Stellantis ingår totalt 14 olika märken, däribland europeiska märken som Fiat, Peugeot och Citroën men aven amerikanska märken som Jeep.

Även USA har infört nya regler för att gynna inhemsk elbilsproduktion. Från nästa år måste hälften av komponenterna i elbilens batteri vara tillverkade i USA för att köparen ska ha rätt till skattelättnaderna på upp till 7 500 dollar. Från år 2029 kan endast elbilar med batterier som är till 100 procent tillverkade i USA ta del av skattelättnaderna.

Häromdagen svarade Frankrikes president Emmanuel Macron på det genom att höja landets klimatbonus från 6 000 till 7 000 Euro, omkring 76 000 kronor. Men det betalas endast ut till bilar tillverkade i Europa – och förmodligen helst i Frankrike.

Några liknande begränsningar kring den svenska klimatbonusen för elbilar har inte diskuterats här. Om den nya regeringen kommer ändra eller avskaffa klimatbonusen är också oklart.

Enligt Tidöavtalet som ligger som grund för det nya regeringssamarbetet ska det ges stöd och göras enklare att bygga ut laddinfrastrukturen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!