EX30 avgörande för Volvos mål om ökad andel elbilar
Carl Undéhn
10 feb 2023
Volvos försäljning av bilar minskade förra året med 12 procent jämfört med 2021. Omsättningen steg däremot med 17 procent och uppgick till 330 miljarder kronor under 2022. Det är den högsta siffran någonsin för Volvo och förklaras med ”bättre produktmix, högre priser på våra bilar, gynnsamma växelkurser och kontraktstillverkning åt Polestar”.
Och även om 2023 beskrivs som ”ännu ett utmanande år” räknar Volvo med tvåsiffrig tillväxt i försäljningen. Det ska också vara året då Volvo lägger i en högre växel i omställningen mot att endast tillverka elbilar 2030.
Under förra året sålde Volvo 615 125 bilar totalt. Till 2025 ska den siffran öka till 1,2 miljoner sålda bilar vara hälften ska vara eldrivna – alltså lika många som såldes totalt under 2022.
Andelen elbilar ökade också till 11 procent av försäljningen förra året, jämfört med knappt 4 procent året innan.
Avgörande för att öka andelen ytterligare är den mindre och billigare elsuven som ska visas senare i år. Modellen som kallas EX30 beskrivs som en volymmodell som riktar sig till yngre köpare.
Några prissänkningar på dagens elbilar XC40 och C40 samt kommande stora elsuven EX90 med en prislapp från 1 085 000 kronor finns inte planerade. Orsaken är enligt Volvochefen Jim Rowan den höga efterfrågan på deras elbilar.
Efter att Tesla i början av året kraftigt sänkte priserna på Model 3 och Model Y räknade analytiker med att andra biltillverkare kunde tvingas följa efter. Hittills är det endast Ford som meddelat prissänkningar på modellen Mustang Mach-E. Bland annat Volkswagen och Renault har sagt att de inte är intresserade av ett priskrig med Tesla.
Volvochefen utesluter ändå inte helt att priset på deras elbilar kan få ett lägre pris under 2023. Avgörande är utvecklingen av priset på litium som behövs för tillverkning av elbilarnas batterier. Det steg under förra året till rekordnivåer, men Jim Rowan räknar med att det kommer sjunka under den närmsta tiden.