Exklusiv förhandstitt på Tesla Model Y

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

18 aug 2021

Så till slut anländer Tesla Model Y till Sverige, efter att ha funnits under en längre tid på den amerikanska marknaden. Den officiella premiären är på måndag nästa vecka, då den kan beskådas i Malmö, Göteborg och Stockholm (Segeltorp).

I dag var dock Elbilen på plats för en förhandstitt och det första som slår en är hur stor Model Y är. Framför allt är baksätet och lastutrymmena väl tilltagna. Med fällda säten (de kan fällas ner med ett knapp i skuffen) får man in över 2 kubikmeter. Baksätena är tredelade. Kombiluckan gör bilen med andra ord till en riktig storlastare, även med uppfällda säten är det mycket gott om plats.

Baksätet är mycket rymligt och fötterna går in otroligt bra under framsätena. De går dessutom att fälla bakåt ett par snäpp. Här sitter man betydligt bättre än i Model 3. Stolarna ser ut att vara identiska med Model 3, men är faktiskt aningen skönare, frågan är om det inte är en annan stoppning i dem. I förarsätet sitter man också högt, och har bra sikt.

Bilen som vi sitter i är producerad i Kina och kvalitetsmässigt ser det med blotta ögat mycket bra ut, i alla fall på det exemplar vi tittar på. Gliporna mellan panelerna är till exempel väldigt exakta och jämna över hela bilen. De kinatillverkade versionerna har också fått mycket bra betyg i amerikanska Consumer Reports.

Den initiala upplevelsen är att Tesla har tagit i för att skapa en familjebil. Tesla är ju förknippade med spjutspetsteknik i form av uppkoppling, självkörande funktioner och batteri/motorteknik. Här hittar vi istället ett fokus på praktikalitet, med stora lastutrymmen, förvaring och komfort. Prismässigt ligger man dock över konkurrenterna Hyundai, Volkswagen och Skodas eldrivna suvar. Model Y kommer i dagsläget endast som fyrhjulsdriven long range-variant. Priset startar på 719 900 kronor. Men då ska man komma ihåg att de endast säljs fullutrustade. Enda tilläggen man kan göra är vilken nivå av självkörning man vill ha, däckstorlek (19 tum är standard, 20 tum tillval) och färg. Räckvidden är enligt körcykeln WLTP 507 km för long range-modellen, och 480 km för performance-versionen. Model Y kan likt Model 3 ladda med max 250 kW vilket fyller upp 27 mil på 15 minuter enligt Tesla.

Återstår att se hur den presterar på vägarna. Vi återkommer.

Tredelat baksäte. Sätena fälls ner med en knapp till vänster.

Model Y rymmer 2,1 kubikmeter med sätena fällda. Två vuxna gubbar, här Fredrik Sandberg och Tesla Club Swedens ordförande Tibor Blomhäll. Med en madrass och kupéfläktarna inställda på campingmode kan det vara en bil för dig som inte gillar att tälta.

Mastodontfilter som ger en medicinsk nivå på ren luft i kupén kommer som standard.

Riktigt bra utrymme för fötterna under framstolarna.

Knappar som enkelt fäller sätena.

Ett litet lastutrymme under golvet även under främre delen av bagageutrymmet.

Lampa under bagageluckan som ger belysning när man ska packa.

Djup förvaring även under lastgolvet.

180 cm lång person får rejält med benutrymme bak.

Nya symbolerna på dörrhandtaget ska göra att det blir lättare att hitta var fasiken man öppnar dörren, något som många passagerare i Model 3 – som saknar symbol – har svårt att lista ut.

 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: