Få nyheter vid bantad upplaga av bilsalongen i Geneve
Carl Undéhn
27 feb 2024
Efter flera års frånvaro på grund av pandemin är det i år återigen dags för bilsalongen i Geneve. Men när den klassiska bilmässan återvänder är det i en avmagrad version. Antalet tillverkare som deltar har minskat kraftigt och ingen av de tyska tillverkarna är på plats. Däremot Renault, som tillsammans med koncernsyskonet Dacia kom att dominera mässan. Både genom att Renault fick priset Car of the Year för sin elsuv Scenic och där firade premiär för den nya, eldrivna versionen av Renault 5. Med ett utlovat pris från omkring 25 000 euro, två batteristorlekar för 30 eller 40 mils räckvidd samt ett tydligt fokus på design vill Renault erbjuda en modell som ska få fler att välja eldrift.
Mässans övriga deltagarna speglade i mycket den snabba förändring som bilbranschen är uppe i. För när tyska, franska och italienska tillverkare valde att stanna hemma kom deras ställe de kinesiska märkena BYD och MG samt amerikanska Lucid till Geneve.
BYD breddar med laddhybrider
Att BYD vill bli en maktfaktor på den europeiska bilmarknaden har den kinesiska tillverkaren varit tydlig med. På kort tid har en rad eldrivna modeller lanserats som skeppas hit från Kina med hjälp av egna fartyg. Nyligen stod det även klart att BYD bygger en fabrik för den europeiska marknaden i Ungern.
Men trots det höga tempot – eller kanske just därför? – var det ont om nyheter hos BYD under mässan i Geneve. Montern var visserligen en av de största på mässgolvet, men nyheterna var ändå sparsmakade. Sedanen Seal samt elsuvarna Tang och Seal U fanns på plats. Ingen av dem är nya, däremot kompletteras nu elsuven Seal U med en laddhybrid som får namnet BYD Seal U DM-i.
Bokstavligen stor plats tog den 5,3 meter långa suven U8 från BYD:s lyxmärke Yangwang. Med 1 200 hästkrafter och möjligheten att kunna flyta på vatten har den siktet inställt på kunder som annars intresserar sig för Mercedes G-klass. Precis som kommande eldrivna G-klass kan också Yangwang U8 göra en så kallad ”tank turn”, alltså rotera kring sin egen axel tack vare en elmotor vid varje hjul som kan styras individuellt. Helt eldriven är Yangwang U8 däremot inte utan har en 2-liters turbomotor som generator för att ladda batteriet på 49 kWh. Den totala räckvidden med full tank uppges till 1 000 kilometer.
I Kina säljs Yangwang U8 sedan förra året och kostar där omräknat omkring 1,5 miljoner kronor. Om och när modellen börjar säljas här har ännu inte meddelats.
Ytterligare ett märke från BYD är Denza som har den lyxiga minibussen D9. Den finns både som helt eldriven och som PHEV och har hittills endast sålts i Kina. BYD:s representanter på plats bekräftade att den nu ska komma till Europa, men inte när och vilken drivlina som är aktuell.
Mängder av bilar hos MG – men vilka kommer hit?
Märket MG firar i år sitt hundraårsjubileum. För att fira det vill företaget, som idag ägs av kinesiska SAIC, återgå till sina rötter med den eldrivna, tvåsitsiga roadstern Cyberster. Nu bekräftas att den börjar säljas i Tyskland i år och då i två versioner. Med bakhjulsdrift och 340 hästkrafter klarar Cyberster sprinten från 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Den fyrhjulsdrivna Dual Motor-versionen kommer med 544 hästkrafter och behöver då endast 3,7 sekunder för att komma upp i 100 km/h. Några räckviddssiffror och priser meddelades däremot inte.
Helt lätt att se var Cyberster inte, för MG hade packat sin monter full med bilar. Oklart är däremot hur många av dem som faktiskt kommer att säljas här. Bland annat MG9, som kommer både som sedan och elsuv med namnet MGS9. Två modeller som känns som MG:s utmanare till Teslas storsäljare Model 3 och Model Y. Men med en del skillnader.
Till exempel är båda längre än Teslas modeller. Sedanen MG9 mäter fem meter på längden, suven MGS9 något mindre med 4,9 meter. Och på insidan upplevs båda som mer påkostade med en stor skärm som påminner om Mercedes MBUX Hyperscreen.
I Geneve var det också Europapremiär för MG:s prestandamärke IM som börjar säljas här nästa år. IM står för ”Intelligent Mobility” och märket ska positionerar sig över MG med mer fokus på prestanda, uppkoppling och självkörande funktioner. På mässan visades sedanen IM L7 och elsuven LS6 som båda kom med karakteristiska ”torn” för lidarradar och sensorer ovanför vindrutan för avancerade självkörande funktioner.
Insidan är minimalistisk med horisontella linjer och en långsmal skärm som breder ut sig över hela instrumentbrädan. Att en normallång vuxen slår huvudet i taket i baksätet hos sedanen L7 känns däremot inte särskilt premium.
Prestandamässigt spelar IM däremot i den högre divisionen. Båda modeller kommer med dubbla elmotorer som hos L7 ger 578 hästkrafter, hos elsuven LS6 hela 787 hästkrafter. Batteriet är på 100 kWh som ger en räckvidd på drygt 500 kilometer.
Lucid firade Europapremiär för lyxiga Gravity
Amerikanska Lucid har kommpletterat sin första modell sedanen Air med den minst lika lyxiga och teknisk avancerade sjusitsiga elsuven Gravity. Det betyder ett batteri som kan snabbladdas med 350 kW tack vare samma 900-voltsteknik som hos Air. Något som enligt Lucid gör det möjligt att ladda över 30 mils räckvidd på 15 minuter. Med strax över 800 hästkrafter behöver den fem meter stora elsuven endast 3,5 sekunder för att ta sig från 0-100 km/h.
Besökare av mässan fick inte sätta sig i bilen. Men en blick genom fönstret visar en stilig inredning med inslag av trä som domineras av den välvda skärmen på 34 tum ovanpå instrumentbrädan. Trots sin storlek och plats för sju på insidan har Lucid Gravity en förhållandevis strömlinjeformad kaross. Något som ska bidra till en räckvidd på strax över 700 kilometer. Och när det är dags att ladda går det att slå sig ned i den stora ”frunken” under motorhuven där det går att fälla ut sittdynor.
Förutom i USA säljs Lucid Motors för tillfället i Tyskland, Nederländerna, Schweiz och nu även i Norge. Något tidpunkt för när vi kan få se märket hos oss finns inte, men enligt chefen och grundaren Peter Rawlinson borde det inte dröja allt för länge.
– Vi pratade faktiskt om den svenska marknaden igår, att vi vill komma till den så snart som möjligt. Så Sverige är prioriterat, men vi måste nu fokusera på de marknader där vi finns idag, säger han.