Fisker visar tre nya bilar: Lovar rekordbillig sexsitsig 50-milare

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

4 aug 2023

Natten till 4 augusti, på ett evenemang som gick under namnet Fiskers Product Vision Day 2023, introducerade det mycket unga bilföretaget tre nya modeller. Och ett äventyrspaket till Ocean, den modell som precis har börjat rulla ut till kunder.

Pear står för ”Personal Electric Automotive Revolution”.

Fisker Pear

Fisker Pear ska kosta 29 000 dollar i USA, vilket efter rabatter kommer att landa på 22 400 dollar. Men det är i USA. Vad bilen får för prislapp i Sverige återstår att se, med moms, importavgifter (bilen ska byggas i USA) etcetera är inte en orimlig gissning mellan 400 000 och 500 000 kronor.

Pear är en fyrhjulsdriven kompaktsuv på 4,5 meter med en räckvidd på cirka 500 km. Två konfigurationer ska bli möjliga, en variant med en ”bänk” i framsätet som ger plats åt tre, vilket innebär sex platser totalt. Och en normal variant med fem platser.

Henrik Fisker, dansken som grundade Fisker är ju från början designer, och Pear har flera intressanta designelement. Som ultratunna strålkastare, en belyst päronlogga, radarsensorer och en falsk grill som påminner om den vi hittar på Ocean.

På baksidan hittar vi genomgående LED-bakljus och vad märket kallar ”Houdini-trunk” – istället för en traditionell baklucka rullar den ner och försvinner in i stötfångaren, vilket enligt Fisker gör det enkelt att lasta när bilar är parkerad på trånga stadsgator.

Lastluckan fälls ner som en rullgardin. Den kallas av Fisker för Houdini-trunk.

Dessutom avslöjade Fisker sin nya superdator kallad ”Blade”, som kommer att fungera som hjärnan i bilarna. Artificiell intelligens och snygg grafik är att vänta, meddelar Henrik Fisker på presentationen.

Lansering av Pear ska ske 2025 och Fisker siktar på att bygga en miljon Pear-bilar per år redan år 2027.

Henrik Fisker i sitt kanske allra mest rätta element, sportbilsdesign. Formen påminner om hans tidigare laddhybrid Fisker Karma.

Fisker Ronin

På presentationen dök även en supersportbil upp, Fisker Ronin får 1.000 hästar, 100 mils räckvidd och ett skal av kolfiber. Bilen blir handbyggd. Tre motorer ska skicka iväg bilen till 100 km/h på strax över 2 sekunder. Bilen är tänkt att visa upp Fiskers spjutspetsteknik och kommer att produceras i liten volym. Lansering planerad till 2025.

Fisker Alaska

En eldriven pickup byggd på vad som kallas FT31-plattformen erbjuder ett 1,3-metersflak som blir 2,2 meter långt med luckan nedfälld. Den förväntade räckvidden blir mellan 40 och 50 mil. Produktionsversionen kommer att rullas ut i december 2024.

Fisker Force E

Fisker visade även upp ett så kallat äventyrspaket för Ocean vid namn Fisker Force E. Bättre terrängegenskaper med högre markfrigång, skyddsplåtar och speciella dämpare. Lanseras om några år.

Analys:

Fisker har hittills missat sina produktionsmål med Fisker Ocean. Förlusterna för företaget ligger per kvartal på cirka två miljarder kronor. Att lansera nya modeller i volymsegmentet är vågat. Men här finns en uppförsbacke som är gigantisk, investeringarna som krävs för att skala upp produktionen och få ut modellerna på marknaden är av bibliska proportioner.

Om Volkswagen har det kämpigt med att sälja elbilar i volymsegmentet, hur ska start-up-bolaget Fisker klara det?

Visst han har inte egna fabriker, utan överlämnar byggandet till kontraktstillverkare, Magna i Europa och Foxconn i USA. De kan bygga på beställning, men lägre priser på elbilar är starkt kopplat till volym. Volym kräver alltid investeringar, är Magna och Foxconn redo att ta dessa?

Hur intressanta Fiskers bilar än är rent design- och prestandamässigt är priset på bilen allt viktigare de kommande åren. Det har inte minst Tesla visat med sina fösäljningssiffror efter prissänkningar på över 100 000 kronor per bilmodell.

Men självförtroendet är det inget fel på, Henrik Fisker ser självsäker ut på scenen och darrar aldrig på manschetten. Ibland är det energin hos entreprenören själv som är avgörande.

När nu Elon Musk har flyttat över sitt engagemang till kulturkriget på Twitter, eller X som det nu heter, finns det kanske utrymme för andra visionärer som vill förändra bilindustrin.

Men tillåt mig tvivla. Här finns numera för många jättar med för gigantiska investeringar som redan är gjorda, som är sugna på att få tillbaka sina pengar. Finns Fisker kvar om fem år?

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!