Fisker visar mer av nästa modell Pear
Carl Undéhn
1 mar 2023
Elsuven Fisker Ocean från den danske bildesignern Henrik Fisker hade Sverigepremiär på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i februari. Henrik Fisker lovade då att de första exemplaren skulle börja levereras till svenska kunder i mars eller april.
Men Fisker arbetar också på sin nästa bil som kallas Pear. Det lite udda namnet är en akronym för ”Personal Electric Automotive Revolution” och med den vill Fisker definiera om mycket kring hur en bil tillverkas.
Genom att reducera den till vad som faktiskt behövs men också bjuda på kluriga lösningar ska priset kunna pressas till omkring 300 000 kronor, enligt Fisker.
Exakt vad bilen kommer erbjuda är ännu hemligt. Men när företaget nu presenterar siffrorna för fjärde kvartalet 2022 kommenterades också hur det går med projektet.
5 600 förbokningar ska ha kommit in och utvecklingen av modellen går enligt tidsplan. Den slutgiltiga designen är ännu inte spikad. Fisker presenterade ändå två nya renderingar av modellen som visar en kompakt suv med vad som ser ut att vara ett glastak med integrerade solceller. Det är något som också erbjuds till den större Fisker Ocean.
Baktill har Fisker tagit begreppet ljusramp till en ny nivå. I stället för en linje sträcker den sig här runt hela bakrutan.
Fisker har igen egen fabrik utan låter kontraktstillverkare bygga märkets bilar. Efter ett samarbete med Magna i Österrike för elsuven Ocean ska nästa modell Pear byggas av tekniktillverkaren Foxconn som etablerar en elbilsfabrik i Ohio i USA. Tillverkningen är planerad att dra i gång där nästa år.
Planen är att bygga 250 000 Pear per år och redan 2027 vill Fisker tillverka en miljon elbilar om året.
Kvartalsrapporten visade också att Fisker under förra årets fjärde kvartal gjorde en förlust på 178 miljoner dollar, omkring 1,8 miljarder kronor. Under helåret 2022 spenderade företaget mindre än vad de räknat med och i år förväntar sig Fisker kunna bygga 40 000 exemplar av Ocean.