Ford blåser liv i MPV-segmentet med eldrivna E-Tourneo Courier
Carl Undéhn
15 maj 2023
MPV, eller Multi Purpose Vehicles, anses vara ett utdöende segment med allt fler suvar på våra vägar. Men Ford visar nu att det finns plats för modeller med fokus på det praktiska och dessutom med eldrift när de visar nya E-Tourneo Courier.
Även om Ford själva föredrar att kalla den för ”den helt elektriska multiaktivitetsbilen”, vilket
Med en längd på 4,4 meter är Fords modell nästan två decimeter kortare än till exempel Volkswagen ID.4. Men på insidan finns ändå plats för upp till fem personer.
– Vi designade E-Tourneo Courier för att våra kunder ska få ut det mesta av livet – vare sig de är ute med familj och vänner eller när de behöver lasta utrustning så som cyklar i bagageutrymmet, beskriver Fords europeiska designchef Amko Leenarts.
Bagaget uppges rymma 44 procent mer än förra generationen av fossildrivna Tourneo Courier. Under huven finns också mer plats i form av en frunk på 44 liter. Ford lovar också mer takhöjd och gott om förvaringsytrymmen på insidan med bland annat en konfigurerbar mittkonsol och ett dolt förvaringsutrymme. Hur mycket som ryms i mittkonsolen nämns inte, men hos Ford Explorer får det bland annat klämma in två stora vattenflaskor eller en laptop.
Det ser alltså ut som att Ford har försökt maximera utrymmet på insidan och packa in det i den så populära suv-karossen.
– Den SUV-inspirerade designen är robust utvändigt och samtidigt rymlig inuti, de moderna elbils-detaljerna ger en exklusiv ”touch” och positionerar tydligt E-Tourneo Courier som en del av Fords elektriska revolution, säger Amko Leenarts.
Fram hittas inngen skärmfest. Ovanför mittkonsolen sitter en liggande pekskärm på 12 tum med trådlös uppkoppling av den egna mobilen, som också kan laddas trådlöst, genom Android Auto eller Apple Car Play. Trådlösa är även uppdateringarna som bilen kan hämta over the air, OTA.
När det kommer till drivlina, batteri och räckvidd är Ford ännu lite hemliga. Elmotorn levererar en effekt på 100 kW, eller 136 hästkrafter. Det är samma som hos nyligen visade transportbilen E Transit Courier, och vi får räkna med att den även hos E-Tourneo Courier sitter på framaxeln.
Hur stort batteriet är och vad räckvidden blir ska meddelas vid ett senare tillfälle. Däremot får vi veta att batteriet kan snabbladdas med 100 kW som då kan fyllas från 10 till 80 procent på 35 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW och hemma kan du ladda fullt på 5,7 timmar.
Inte heller pris och planerad leverans har meddelats. Men tillverkningen drar i gång under andra halvan av nästa år, då sida vid sida med Fords kommande eldrivna version av Puma.