Annons:

Ford Capri återuppstår som eldriven crossover

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 jul 2024

Att namnet på nästa elbil från Ford blir Capri har varit känt ett tag. Även att den utseendemässigt inte kommer ha mycket gemensamt med ursprungliga Ford Capri. Nu har Ford dragit av skynket på nya Ford Capri och fram träder en crossoversuv som enligt Ford “för vidare arvet” från originalet.
– Med nya Capri har vi omvandlat en ikon och tillfört mer själ till elbilsmarknaden. Här
möts dåtid och framtid i en elbil som är extremt rymlig, praktisk och med en rejäl dos
attityd, med en av de bästa räckvidderna på marknaden, säger John Hurtig som är vd för Ford Sverige.

Ford Capri mäter 4,63 meter på längden och är därmed 16 centimeter längre än Ford Explorer. Precis som den byggs också Ford Capri med Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB. Det betyder att den bakhjulsdrivna Long range-versionen kommer med 286 hästkrafter och ett batteri på 77 kWh för 62,7 mils räckvidd. Batteriet kan snabbladdas med 135 kW och behöver då 28 minuter för att fyllas från 10 till 80 procent.

Ford Capri kommer även med fyrhjulsdrift och bjuder då på 340 hästkrafter, ett vridmoment på 679 Nm och klarar 0-100 km/h på 5,3 sekunder. Räckvidden är då 59,2 mil och här hittas ett något större batteri på 79 kWh. Det kan snabbaladdas med en högre effekt på 185 kW och laddar då från 10 till 80 procent på 26 minuter.

Insidan känns igen från Ford Explorer och även här hittas ett rymligt förvaringsutrymme på 17 liter i mittkonsolen samt möjligheten att skjuta och låsa den stående skärmen på 14,6 tum för att gömma värdefulla prylar bakom den när du lämnar bilen. För att du inte ska slå upp dörren kommer Ford Capri med funktionen “Exit Alert” som varnar om det till exempel kommer en cyklist bakifrån.

Utöver ingår 19-tumsfälgar, adaptiv farthållare, sportstolar med massage på förarplats, uppvärmd ratt och nyckellöst system som standard. Väljer du utförandet Premium ingår även 20-tumsfälgar, interiörbelysning i olika färger, Matrix LED-strålkastare och ett ljudsystem från Bang & Olufsen med 10 högtalare.
Bland tillvalen hittas en ny funktion för att hålla bilen mitt i filen samt möjlighet att byta fil automatiskt. För det använder Ford Capri 12 ultraljudssensorer, 5 kameror och 3 radarenheter. Som tillval finns även ett assistanspaket med head up-display och 360-graderskamera.

Bagaget rymmer 572 liter, eller upp till 1510 liter med fällda säten. Det går att dra ett släp på 1,2 ton, men Ford nämner inte om det gäller med både bak- eller fyrhjulsdrift. Det går att välja mellan sex olika färger där nyanserna Vivid Yellow och Blue My Mind kan få Capri att sticka ut på vägen.

Ford Capri går att beställa nu och leveranserna är planerade att dra igång i början av nästa år. Priset för den bakhjulsdrivna versionen börjar på 564.900 kronor, med fyrhjulsdrift från 614.900 kronor. Under det fjärde kvartalet tillkommer en tredje Standard range-version med bakhjulsdrift och ett mindre batteri. Storleken på det och hur lång räckvidden blir nämns inte, däremot att priset börjar på 514.900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: