Annons:

Fords eldrivna supervan ska tävla över molnen vid Pikes Peak

I Fords satsning på elbilar i Europa har det varit stort fokus på deras skåpbilar. Att de kan göra mer än köra verktyg och paket visade Ford under Goodwood Festival of Speed förra året med specialbygget SuperVan 4.

Enligt Ford själva ”en av världens mest kraftfulla elektriska drivlinor som någonsin utvecklats”. Huruvida det stämmer låter vi vara osagt, men under den annorlunda karossen och enorma bakspoilern hittas en hel del kraft. Bilens fyra elmotorer ger en total effekt på 1 471 kW, vilket motsvarar 2 000 hästkrafter. Med det kan bussen sprinta iväg från 0-100 km/h på strax under två sekunder. Extra imponerande blir det då SuperVan 4 i grunden bygger på E-Transit Custom där det går att välja mellan 135 eller 217 hästkrafter.

SuperVan 4 har fått ett specialutvecklat vätskeskylt batteri på 50 kWh, men exakt hur långt det tar dig har inte nämnts. Omkring två mil borde den ändå klara och det är sträckan som nu i helgen ska köras på hög höjd när en vidareutveckling av bilen kallad Ford SuperVan 4.2 tar sig an den klassiska stigningen vid Pikes Peak. Från starten på 2 862 meter går det sedan uppåt utmed 156 kurvor och en genomsnittlig stigning på 7 procent till målet 4 302 meter över havet.  

Bakom ratten hittas Romain Dumas som deltar i Pikes Peak för åttonde gången. En särskild utmaning under loppet är det lägre lufttrycket som de höga höjderna bjuder på. SuperVan 4.2 ska ha anpassats för det, samt fått en del modifikationer med aerodynamiken. Även vikten har sänkts och drivlinan har fått en minskad effekt som nu är på 1 050 kW, eller 1 400 hästkrafter.

– Ford Performance och STARD-teamet har arbetat hårt för att optimera SuperVan 4.2 för "Pikes Peak Hill Climb". Med uppdateringen av bilens aerodynamik till den elektriska drivlinan tror jag att våra varvtider på berget kommer att vara värda att följa, säger Mike Norton som är WRC Program Supervisor & Motorsports Regulations and Homogolation vid Ford Performance.

SuperVan 4.2 är däremot inte den första elbilen som deltar i det historiska loppet. 2015 vann en elbil över alla olika klasser för första gången. Det handlade om ett specialbygge med namnet e0 PP03 och på andra plats hittades dagens tillverkare av supersportbilar Rimac med bilen Tajima Rimac E-Runner Concept_One.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-06-22

Relaterat innehåll