Fords strategi: utkontraktera batteritillverkning

Sigvard Dackevall

Sigvard Dackevall

5 okt 2020

Efter att Tesla la ned omkring fem miljarder dollar på sin Nevada Gigafactory följde flera biltillverkare Teslas spår och investerade miljardbelopp i att bygga egna batterifabriker. Fords omställning inkluderar en uppsjö av hybrider och elbilar, men egen batteritillverkning verkar utebli, skriver automotive news.

Fords styrelse menar på att genom att inte investera miljardbelopp i batteritillverkning får Ford mer flexibilitet om efterfrågan minskar eller om stora framsteg inom batteriteknologi görs. Styrelsen pekar även på att batteritillverkare redan ökat sin kapacitet för att möta den stora ökningen av elfordon de kommande åren. Det vill säga att Ford kallt räknar med att utbudet på batterier ska förbli goda. Fords styrelse anser även att genom att kontraktera olika batteritillverkare har de möjligheten att välja de bästa batterierna på marknaden.

Trots att styrelsen vekar envisas om gott utbud och flexibilitet vid teknologisprång så säger Ford att på grund av minskad tillgång på batterier kommer Fords kommande Mach-E vara begränsad till 50 000 exemplar första tillverkningsåret.

Den grundläggande anledning till Fords motvillighet att investera i batteritillverkning härstamma från Toyotas tidigare miss. Toyota investerade omkring 1 miljard dollar i nickel-metallhydrid-batterier. När batteriteknologin sedan plötsligt slog över till litiumjon hade Toyota inte bara lagt 1 miljard dollar på en andragradsteknologi. De blev även sist ut med att gå över till den nya teknologin – litiumjon.

Siffror ljuger inte. För även om Fords styrelse ger flera goda anledningar visar en studie från Trefis att Teslas batterikostnad minskade med hela 45 procent mellan 2016 och 2019. Detta efter konstruktionen av Gigafactory.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!