/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
Fortsatt uppåt – elbilarna ökar snabbt i Kina
Carl Undéhn
12 nov 2025
Kina är sedan länge världens största marknad för elbilar. Och det ser inte ut att vara på väg att ändras. För nya siffror över bilförsäljningen där i oktober från China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) visar på nytt rekord för eldrivna modeller. Totalt såldes det 1.715.000 så kallade New Energy Vehicle (NEV), vilket är det […]
Kina är sedan länge världens största marknad för elbilar. Och det ser inte ut att vara på väg att ändras. För nya siffror över bilförsäljningen där i oktober från China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) visar på nytt rekord för eldrivna modeller. Totalt såldes det 1.715.000 så kallade New Energy Vehicle (NEV), vilket är det kinesiska samlingsnamnet för laddbara fordon. Det innebär en ökning på 20 procent jämfört med oktober 2024. Av dem var 1.109.000 helt eldrivna modeller, vilket är ett nytt rekord för landet och en ökning på 32 procent jämfört med samma månad ett år tidigare.
Men då det handlar om det totala antalet kinesiskt tillverkade bilar som såldes under oktober innefattar siffrorna även bilar som exporterades. Enligt CAAM var det 166.000 fordon, vilket ger att det kom ut 943.000 nya helt eldrivna modeller på vägarna i Kina under oktober.
Totalt såldes det 3,3 miljoner bilar i Kina under oktober. Också det en ökning på 9 procent jämfört med ett år tidigare. De så kallade NEV-fordonen ökade alltså betydligt mer än bilförsäljningen totalt och stod i oktober med en andel på 51 procent för första gången för mer än hälften av alla nya bilar under en månad i Kina.
Siffrorna visar också på den fortsatta hårda konkurrensen med elbilar i Kina och en del tecken på förändringar av marknaden. Leapmotor, som precis har bekräftats för lansering i Sverige, gick med drygt 70.000 sålda bilar till exempel om Tesla som i oktober fick iväg 61.500 bilar i Kina. Även jätten Byd tappade något i oktober med 442.000 sålda NEV-bilar, vilket är färre än förra året då märket sålde över 500.000 bilar i oktober.
Bättre gick det då för uppstickaren Xiaomi, som sålde 48.700 bilar, och Xpeng som med drygt 42.000 sålda bilar kunde öka sin försäljning med 76 procent jämfört med året innan. De i Sverige aktiva märkena Zeekr och Lynk & Co, som båda ingår i Volvos och Polestars ägare Geely, redovisar gemensamma siffror inom den så kallade Zeekr Group. Med 61.636 sålda fordon slog de nytt rekord, och bryts siffrorna ned var det 21.432 bilar från märket Zeekr och 40.213 bilar från Lynk & Co.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX40-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FTwing06.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2FGeely-Truck-Battery-Swap01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FXiaomi-SU7-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FPorsche-Logo_ny01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FModel-Y-PErformance-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FFord-E-Transit-Custom-2026-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FRenault-5-press01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FKia-EV2-Concept02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolvo-Polestar.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)