Elbilen logo Meny

Gamla elbilsbatterier lagrar solel vid laddstation i Göteborg

Bilindustrin talar gärna om vikten av att hitta användningsområden för uttjänta elbilsbatterier. Även efter att de används i bilar finns ofta tillräckligt med kapacitet kvar för att kunna sättas in i andra situationer.

Från och med idag finns också ett konkret exempel på just det i Göteborg.

Vid bolaget Essitys affärscenter i Mölndal finns nu 78 laddstationer för bilar och 24 för cyklar som tillverkats av gamla batterier. Tillsammans skapar de ett energilager som laddas av 446 solpaneler som producerar 150 Mwh per år. Tack vare det går det alltså att ladda med solenergi dygnet runt, året runt.

© Emmy Jonsson

Tekniken bakom kallas BLESS, en förkortning för ”BatteryLoop Energy Storage System”. Det har tagits fram av företaget BatteryLoop som ingår i Stena Recycling som arbetar med just återanvändning och återvinning av batterier från fordonsindustrin.

– Det här är ett mycket spännande samarbete där vi tillsammans sluter cirkeln och skapar ett hållbart kretslopp kring bilar som drivs med batteri. Vi ger batterierna ett andra liv i vårt smarta energilagringssystem BLESS och den kommersiella livslängden för batterier säkras, samtidigt som belastningen på miljön minskar, säger Rasmus Bergström som är vd för BatteryLoop.

Med på tåget är förutom Essity och Stena Recycling med BatteryLoop även Stena Fastigheter och Volvo Cars. Batterierna i energilagret kommer från fem XC40 Recharge.

Volvo meddelade precis att cirkulär affärsverksamhet med stort fokus på återvinning av material ska spela en betydligt viktigare roll från 2025.

Genom det vill Volvo spara både en miljard kronor per år och samtidigt minska koldioxidutsläppen med 2,5 ton.

– Volvo Cars har stora ambitioner gällande cirkulär ekonomi och vi lägger stor kraft på att hitta nya affärsmodeller som gör det möjligt att maximera användningen av batterier under hela deras livscykler, säger Susanne Hägglund med ansvar för den globala eftermarknadsaffären på Volvo Cars.

Enligt Volvo är laddstationerna i Mölndal ett projekt som tydligt visar hur batterierna kan användas till mer än elbilar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-22