Går att beställa nu – det kostar transportbilen Kia PV5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 maj 2025

Med fler nya och eldrivna modeller som kallas PBV, eller Platform Beyond Vehicle, vill Kia bli en stor spelare i transportbilsbranschen. Först ut är modellen PV5, som vi kollade in tidigare i år, och då i utförandet Cargo L2H1 som mäter 4,7 meter på längden och har en lastvolym på 4.420 liter. Modellen kommer med två batteristorlekar och som vi nu har fått svenska priser på.

Det börjar på 418.500 kronor utan moms för versionen PV5 Cargo L2H1 4-dörrars med ett batteri på 51,5 kWh för 29,1 mils räckvidd. Long Range-versionen har ett batteri på 71,2 kWh för 40 mils räckvidd och kostar från 455.000 kronor, utan moms. I båda fallen handlar det om räckviddssiffror som ännu inte är bekräftade enligt WLTP. Utöver det erbjuds PV5 Cargo i utrustningsnivån Plus och kostar då från 470.500 kronor med det mindre batteriet och 483.000 kronor i Long Range-version med det större batteriet. I båda fallen är det priser utan moms. Alla versioner kan få statligt stöd på 40.000 kronor för lätta lastbilar.

Maxlasten är 710 kilo med batteriet på 51,5 kWh och 610 kilo med batteriet på 71,2 kWh. PV5 använder plattformen Electric Global Modular Platform Service, eller E-GMP.S, och som namnet antyder kommer dem med en del saker vi känner igen från personbilarna från Kia och deras plattform E-GMP. Till exempel Vehicle to Load, V2L, för att kunna koppla in och driva prylar med ett effektuttag på 16A, 230V. För laddningen finns det däremot inget 800-voltsystem som hos till exempel Kia EV6 och EV9. Transportbilen PV5 laddar med som mest 150 kW att fylla batteriet från 10 till 80 procent ska ta en halvtimme. Ombordladdaren är på 10,5 kW.

I förarkabinen hittas en pekskärm på 12,9 tum centralt på instrumentbrädan och eluppvärmd ratt, adaptiv farthållare samt backkamera är standard. PV5 kommer också med förarassisstanssystem som känns igen från personbilarna från Kia. Med den tillhörande appen går det bland annat att förvärra kupén.

Kia PV5 Passanger

Senare i år kommer även PV5 Passanger, en personbilsversion av PV5 med plats för fem personer. PV Passanger kommer nästa år även i ett sjusitsigt utförande och då utökas varianterna av PV5 ytterligare med PV5 Crew Van, PV5 Chassis Cab samt ytterligare varianter av PV5 Cargo. Ursprungsidén med PBV var att kunna erbjuda modulbaserade lösningar där bilarna kan anpassas och byggas om efter olika behov. Det har ännu inte blivit verklighet, men Kia meddelar att de även kommer erbjuda speciallösningar och påbyggnader direkt från fabrik, så kallat Made in Plant eller MIP. Som exempel nämns att en rullstolsanpassad version med ramp och sidodörr är under utveckling.

VersionBatteristorlekBeräknad räckviddPris
PV5 Cargo L2H151,5 kWh291 km418 500 kr
PV5 Cargo L2H1 Long Range71,2 kWh400 km455 000 kr
PV5 Cargo Plus51,5 kWh291 km470 500 kr
PV5 Cargo Plus Pro Long Range71,2 kWh400 km483 000 kr
Annons: