Genesis avslöjar tekniska detaljer kring GV60
Carl Undéhn
30 sep 2021
Hyundais lyxmärke ska till slut komma till Europa och klivet in här sker med inte mindre än tre elbilar. Vilka två av dem blir har vi redan fått veta, nämligen den eldrivna versionen av sedanen G80 samt den nyutvecklade modellen GV60. Den bygger precis som Ioniq 5 på Hyundais och Kias gemensamma plattform E-GMP och när Genesis nu avslöjar en del kring tekniken i GV60 känns därför en del igen från koncernsyskonens modeller.
Precis som Ioniq 5 och Kia EV6 får också Genesis GV80 ett 800-voltsystem som innebär att den kan ladda snabbare än flera konkurrenter. Upp till 350 kW ska enligt Genesis vara möjligt och då kan du ladda batteriet som är på 77 kWh från 10 till 80 procent på 18 minuter. Laddar du hemma får du däremot nöja dig med 11 kW och modellen erbjuder även tvåvägsladdning och kan dela med sig med upp till 3,6 kW.
En skillnad mot Hyundai och Kia är att Genesis kommer med en boost-funktion som kan aktiveras under 10 sekunder. GV60 ska då klara 0-100 på 4 sekunder, men det är oklart om det då endast handlar om Performance-versionen.
Den har fyrhjulsdrift från två elmotorer som båda är på 160 kW vilket innebär 435 hästkrafter, ett vridmoment på 605 Nm och en räckvidd på 38,6 mil.
Under Performance finns standardversionen som också den erbjuds med fyrhjulsdrift från två elmotorer, men där den främre då är på 74 kW. Den gemensamma effekten är då 332 hästkrafter, vridmomentet också här på 605 Nm men med bättre räckvidd på 40 mil.
Längst kommer den bakhjulsdrivna versionen, 45,1 mil, och som har 228 hästkrafter och ett vridmoment på 350 Nm.
Interiören har också den en del gemensamt med de andra modellerna på plattformen E-GMP, men hos Genesis GV60 har backspeglarna ersatts med skärmar i nedre hörnet av A-stolpen.
När Genesis GV60 kommer till Sverige och vad priset väntas landa på har ännu inte meddelats. Inte heller vad den tredje utlovade elbilen är för en modell.