GM inleder leveranser av Ultium-modeller med eldriven Hummer
Carl Undéhn
20 dec 2021
Amerikanska General Motors kommande elbilar ska baseras på Ultium som är både en plattform och batterier. Med det vill koncernen kunna erbjuda ett brett utbud av elbilar inom olika segment.
När det nu blivit dags att leverera de första exemplaren är det ett fokus på stora modeller för den amerikanska marknaden samt paketleveranser.
Jättebilen Hummer lades ned 2010, men i samband med satsningen på eldrift har GM beslutat att ge den ett andra liv som både elsuv och eldriven pickup. Det var också som pickup en GMC Hummer EV rullade av bandet i Detroit.
I sitt ”First Edition”-utförande kommer den rejäla bilen med 1 000 hästkrafter från tre elmotorer och klarar då 0-96 km/h (0-60 mph) på 3,5 sekunder. Hur stort batteripaket den får framgår inte, men det ska kunna laddas snabbt med 350 kW tack vare plattformens 800-voltsarkitektur.
Priset ligger på 110 295 dollar, vilket är strax över en miljon kronor.
Just det här exemplaret var dessutom redan sålt sedan länge. Vid en auktion i mars i år såldes bilen för 2,5 miljoner dollar, pengar som nu ska gå till välgörenhet.
Startpriset för den enklaste versionen i USA ligger på 79 995 dollar, omkring 730 000 kronor. Men för det måste du vänta till början av 2024 samt nöja dig med två elmotorer och 625 hästkrafter.
Om modellen letar sig över Atlanten och börjar säljas även i Sverige återstår att se.
Den andra Ultium-modellen att börja levereras till kund är något mindre spektakulär. Det handlar om transportbilen BrightDrop EV600 som kan lasta 4,5 ton och har en räckvidd på omkring 40 mil, men inte heller här nämner GM något om storleken på batteripaketet.
Logistikbolaget FedEx har beställt 500 exemplar av den eldrivna transportbilen och nu kunde GM leverera de först fem.