Gott nytt år – det här ser vi fram emot 2025

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 dec 2024

(AI-genererad nyårsbild)

Det börjar bli dags att packa ihop 2204 och med det blickar vi mot det nya året 2025. Utan att lova för mycket kan vi redan nu säga att det blir ett år med en hel del spännande nyheter. SÅ i väntan på tolvslaget passar vi på att lista några av de saker vi på Elbilen ser fram emot under nästa år.

BMW Neue Klasse

Det är knappt man tror det är sant. Men ja, tillslut är det dags för BMW att visa Neue Klasse, alltså den nya generationen av elbilar som de har pratat och tjatat om i flera år. Med nya, cylindriska batterier, mer energieffektiv drivlina och 800-voltsteknik för snabb laddning ska Neue Klasse ge den tyska tillverkaren tekniska fördelar gentemot konkurrenterna. Hur mycket fördel det innebär vet vi ännu inte exakt. Men det låter lovande och koncepten vi har fått se i form av Vision Neue Klasse ger en antydan om att BMW verkligen planerar att erbjuda något helt nytt.

Mercedes CLA

Några timmars bilresa från BMW i München planeras det hos Mercedes i Stuttgart för en ny generation av elbilar. Huvudfokus ligger här på effektivitet, men även snabb laddning ingår som en del av den nya elbilsplattformen MMA som eldrivna Mercedes CLA blir först ut med att använda. Nyligen fick vi veta att den kan ladda med upp till 320 kW och med det kan ladda 30 mils räckvidd på tio minuter. Tillsammans med en förbrukning på låga 1,2 kWh per mil och en räckvidd på upp till 75 mil väntas CLA bli en modell för de som gillar att köra långt. Intressant är också att CLA ska erbjudas i en instegsversion med ett billigare LFP-batteri. I mars nästa år är det premiär.

Billigare elbilar

Vi har hört det förr, men den här gången verkar det faktiskt vara allvar. Eller rättare sagt: den här gången måste de komma. Skärpta utsläppsregler inom EU tvingar biltillverkarna att sälja fler elbilar under 2025. Då måste priserna pressas nedåt och med det är till slut dags att lansera de länger utlovade elbilarna med lägre prislapp. Några av dem har vi redan sett och klämt på, som Citroën ë-C3. Andra har vi provkört, men då i lyxigare utförande än versionera med det utlovade priset från omkring 300.000 kronor – vi tittar på dig, Renault 5.

Renault 5

Efter 5 kommer också Renault 4, som vi heller inte fått ett svenskt pris på. Nämnda Citroën ë-C3 får under nästa år också sällskap av en rad syskonmodeller från ägaren Stellantis. Som den större Citroën ë-C3 Aircross, Opel Frontera och Fiat Grande Panda – alla förhållandevis lågt prissatta modeller.

Fiat Grande Panda

Kina då? Ännu har vi inte sett de riktigt billiga elbilarna från landet i öster. I stället är det Sydkorea ooh Hyundai som med lilla Inster ger sig in matchen om de längst prissatta elbilarna. Eller ja, ännu vet vi inte vad Hyundai Inster kostar, men priserna på kontinenten börjar på 23.000 euro vilket tyder på att modellen kan bli en av marknadens billigaste elbilar. Och kanske väntar de billigare kinesiska elbilarna runt hörnet, trots EU:s strafftullar. Kompaktsuven Byd Atto 2 är på väg att lanseras här och väntas få ett lägre pris än vad vi hittills sett från Byd.

Byd Atto 2

De utlovade 25.000 euro-bilarna Volkswagen ID.2all, Cupra Raval och Skoda Epiq börjar nog levereras först 2026, ser det ut som. Men nästa år kommer de produktionsklara versionerna visas och med det kommer vi få veta detaljer som räckvidd, laddning och förhoppningsvis även de svenska priserna.

Zeekr kliver fram

Det har varit lite svårt att få ett grepp om Zeekr. Geely, alltså Volvos och Polestars ägare, kastade ur sig märket hösten 2021 och två år senare lanserades Zeekr i Sverige. Då med shooting brake-modellen 001 och kompaktsuven X. Båda tekniskt besläktad med modeller som Polestar 4 och Volvo EX30 som alla använder plattformen SEA. Vilken roll Zeekr var tänkt att fylla mellan just Volvo och Polestar var till en början lite oklart.
Men inte nu längre.
För några veckor sedan meddelades lanseringen av elsuven Zeekr 7X i Sverige och med det stod det klart att märket tar på sig ledartröjan vad gäller teknik jämfört med både Volvo och Polestar. För med Zeekr 7X lanserar Geely även i Europa en modell på SEA-plattformen med 800-voltsteknik som gör det möjligt att fylla batteriet från 10 till 80 procent på endast 13 minuter. Då med det mindre LFP-batteriet på 75 kWh. Väljer du en version med det större batteriet med NMC-kemi på 100 kWh är det 16 minuter som gäller. Vilket även det slår både Volvo EX30 och Polestar 4 med hästlängder. Lanseringen av elsuven 7X visar tydligt att Zeekr är ett prioriterat märke för Geelykoncernen. Zeekr får ta del av den bästa tekniken först – och vi har nog bara sett början.

Tesla Model Y Juniper

Om Tesla Model Y även i år lyckas bli världens mest sålda bil återstår att se. Här i Sverige har Model Y fortsatt att dominera i nybilsregistreringen, men siffror för hela Europa visar att Dacia Duster ser ut att peta ned Teslas suv på en andraplats. Det mesta tyder i alla fall på att vi under 2025 kommer få en uppdaterad version av Model Y, som ofta kallats Juniper i medierna. Enligt de senaste uppgifterna ska den börja tillverkas i Teslas kinesiska fabrik redan i början av nästa år. Bekräftat är det inte, det samma gäller exakt vad uppdateringen innebär. Förmodligen innehåller den en hel del likheter med hur Model 3 uppdaterades med bättre material på inredningen, mer ljudisolering och en delvis omarbetad kaross med ny front. Blir blinkersspaken kvar? Knappast!

Ännu billigare batterier

Ett pris på 100 dollar per kWh för batterier har länge ansetts vara brytpunkten för när elbilar prismässigt kan konkurrera med bilar med förbränningsmotor. Från att ha haft ett genomsnittligt pris på 1 200 dollar per kWh år 2010 låg priset för litiumjonbatterier på packnivå strax under 140 dollar per kWh i slutet av 2020. Enligt BloombergNEF sjönk priset per kWh under 2024 till 115 dollar per kWh.

Men, det är ett genomsnittspris över hela året. Litiumjonceller har redan under 2024 gått att köpa för 80 dollar per kWh. Litiumjärnfosfatceller, LFP, för endast 50 dollar per kWh. Alltså långt under den där magiska gränsen på 100 dollar. Brytpunkten är med andra ord redan passerad.

Orsakerna är flera och varierande. Dels finns det idag en överproduktion av batteriveller, dels har priset för litium rasat enormt de senaste 18 månaderna, bland annat på grund av ökad framställning i Australien som idag är världens största leverantör av litium.

Effekterna av allt billigare batterier har ännu inte nått ut till bilhallarna. Men det kommer ge sänkta priser på elbilar, förmodligen redan under nästa år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!